|
Blíži sa ostrý štart novej organizácie na trhu s elektrinou |
Zákulisie
elektroenergetického trhu v súčasnosti pripomína úľ. Ostrý štart
novej organizácie na trhu s elektrinou sa nezadržateľne blíži. Od
prvého januára 2014 všetky jeho subjekty, podľa Vyhlášky ÚRSO č. 24/2013 Z.z., ktorou sa ustanovujú
pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a vnútorného
trhu s plynom, budú vo fakturácii za prevádzkovanie systému a
systémové služby, zúčtovanie odchýlok a zúčtovanie rozdielov
používať jednotne vyhodnotené údaje organizátorom krátkodobého trhu
s elektrinou, spoločnosťou OKTE, a.s.
Ide o zjednotenie systému, od merania až k fakturácii, pre všetky
subjekty na trhu s elektrinou, aby nevznikali rozdiely. V
súčasnosti si totiž každý prevádzkovateľ sústavy spravuje dáta za
svoju sústavu vo vlastnom informačnom systéme a neexistuje jednotná
databáza meraných dát. Vznikalo množstvo nedorozumení a problémov,
najmä pokiaľ išlo o reklamácie.
OKTE, a.s., pri zúčtovaní odchýlok zatiaľ
pracuje s dátami od viacerých prevádzkovateľov sústav, výslednú
bilanciu zostavuje až na základe agregátov z viacerých zdrojov.
Boli problémy pri identifikácii reklamovaných údajov v rámci
zúčtovania odchýlok. Trh si žiadal systémové riešenia.
Počas nábehu nového systému v priebehu tohtoročného júla
postupne nahlasovali výrobcovia a prevádzkovatelia sústav údaje do
informačného systému XMtrade®/ISOM, ktorý už nejaký čas
pre organizátora krátkodobého trhu s elektrinou pripravovala
spoločnosť sféra, a.s. Každý z týchto subjektov musí
mať uzatvorenú Zmluvu o poskytovaní dát na výkon činností správy a
zberu údajov so spoločnosťou OKTE, a.s.
Údaje z vyše 2000 zmlúv bolo potrebné presne zaznamenať do
informačného systému a skontrolovať ich presnosť a nadväznosťna
jednotlivé procesné úkony, ktoré sú vylaďované v súlade s vyhláškou
ÚRSO, zákonom o energetike a daňovou a účtovnou
legislatívou.
Osobitne v čase najväčších horúčav boli horúce aj telefonické
linky Call Centra, ktoré zriadili v OKTE, a.s., i v spoločnosti
sféra, a.s., a príčinou nebolo počasie. Napriek systémovému
prístupu OKTE, a.s., uskutočneniu viacerých seminárov a workshopov
v spolupráci so spoločnosťou sféra, a.s., ktoré boli zamerané na
informovanie používateľov informačného systému operátora meraní,
bolo nesmierne veľa otázok, spresnení a opráv. Zachytávali a
spracovávali ich vyčlenení pracovníci OKTE, a.s., a to najmä v Call Centre.
Pritom je nutné zdôrazniť, že za správnosť údajov, poskytnutých
organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou zodpovedajú tí, ktorí
ich nahlasujú, teda výrobcovia elektriny, prevádzkovatelia
prenosovej, regionálnych distribučných, miestnych distribučných
sústav a priamych vedení.
Nový spôsob správy a zberu nameraných údajov má viacero výhod.
Zabezpečená bude centrálna evidencia všetkých odberných a
odovzdávacích miest za celú Elektrizačnú sústavu SR na základe
takzvaných EIC kódov. Taktiež bude centrálna evidencia
prevádzkovateľov sústav a priamych vedení a samozrejme aj výrobcov
elektriny. Namerané údaje budú posielané po jednotlivých odberných
a odovzdávacích miestach osobitne za odber a osobitne za dodávku
elektriny. Údaje budú k dispozícii v jednom centrálnom bode a budú
členené podľa jednotlivých prevádzkovateľov sústav. A čo je
podstatné, jednoznačnejšie bude možné identifikovať chybu v meraní
v rámci procesu zúčtovania odchýlok.
V súčasnosti sú dolaďované nadväzujúce systémy, mimoriadne úsilie
je sústredené na nový model centrálnej fakturácie, ktorá sa dotýka
tarify za systémové služby a tarify za prevádzkovanie systému.
Vzhľadom na v súčasnosti pripomienkovanú novelu Vyhlášky ÚRSO č.24/2013 Z.Z. sa očakáva, že práce aj v
tejto časti dostanú ešte ďalšie nové impulzy na zmeny v
zadaniach.
Už z toho je zrejmé, že mimoriadny pracovný ruch neustane ani po
1.1.2014.
celý článok: 100 kB
/Zdroj: www.energie-portal.sk/