|
Energofórum 2013 Plyn: Kam smerujú ceny plynu? |
29. máj 2013 | Téma
Druhý deň odbornej konferencie Energofórum 2013 Plyn uzatvárala
panelová diskusia o cenách zemného plynu a obchodovaní, so
zameraním sa na zmeny po plynárenskej kríze v januári 2009.
Diskutujúci sa okrem iného zhodli, že odbornému dialógu by v
budúcnosti prospelo, ak by predseda alebo iný kvalifikovaný
zástupca regulačného úradu pozvania do verenej diskusie
neodmietal.
Podľa Michala Hudeca (energy analytics) bola plynárenská kríza z
roku 2009 impulzom, ktorý posunul trh so zemným plynom výrazne
vpred, smerom k väčšej flexibilite. Aj infraštruktúra v Európe je
už dnes rozvinutejšia: dokončený je Nord Stream I a II, do dvoch
rokov sa uvažuje s prevádzkou plynovodu South Stream.
V prípade Slovenska sú dôležitými zmenami po kríze sprevádzkovanie
reverzných tokov z Českej republiky a Rakúska, prebiehajúca
výstavba slovensko-maďarského prepojenia a koncept severojužného
prepojenia, ktoré pôjde naprieč krajinami V4. Podľa Hudeca sa tiež
veľmi významne zvýšila likvidity európskom trhu s plynom ako takom.
Zatiaľ čo pred krízou tu bol jeden obchodník s dlhodobým
kontraktom, dnes predovšetkým menší obchodníci nakupujú komoditu
bez problémov na burzách a neburzových platformách. V diskusii o
zmenách v európskom plynárenstve po roku 2009 musí byť spomenutý
tiež lacný bridlicový plyn z USA, ktorý by sa do Európy mohol
dovážať od roku 2016. Okrem toho, dôležitým míľnikom je tretí
energetický balík, ktorý de facto umožňuje konkurenciu na trhu a
vytvára právny základ pre nediskriminačný prístup obchodníkov k
infraštruktúre.
Budúcnosť zemného plynu v Európe je ale na druhej nejasná. Po
tragédii vo Fukušime sa o ňom hovorilo ako o náhradnom palive,
ktoré bude stabilné, ekologické, a nahradí jadro, resp. ako o
palive, ktoré sa bude využívať počas postupného prechodu k
obnoviteľným zdrojom. S odstupom času však možno konštatovať, že v
Európe zlatý vek plynu nenastal a neprispela k nemu ani
prebiehajúca hospodárska kríza, prebytok lacného uhlia dovážaného z
USA, kde dominuje bridlicový plyn, či veľmi nízka cena emisných
povoleniek.
Európska komisia optimisticky očakáva jednotný trh s energiami,
teda aj trh s plynom už v roku 2014. Či je tento cieľ realistický,
je jedna otázka, faktom však je, že trend integrácie trhov je
preferovaný, doplnil Hudec. K vyššej miere transparentnosti na
plynárenskom trhu by malo prispieť aj aktuálne vyšetrovanie
Gazprom-u zo strany Európskej komisie. Je to istým spôsobom
doposiaľ nevídaný krok, keď je z podozrení porušovania hospodárskej
súťaže vyšetrovaný koncern, ktorý je jedným z kľúčových dodávateľov
plynu pre krajiny EÚ, zhrnul na úvod Hudec.
Situácia v regióne V4
Matej Matulay z VNG Slovakia poukázal na rozdiely v jednotlivých
krajinách v regióne V4. Poľsko je pozadu s implementáciou 3.
energetického balíčka a ešte len finalizuje legislatívu, zatiaľ čo
Česko je v rámci regiónu výrazne vpred. Na tamojšom trhu pôsobí
viac než 30 dodávateľov plynu a český veľkoobchodný trh je i
likvidný. Na Slovensku je likvidita stále nízka, a slovenský
veľkoobchodný trh ako taký zatiaľ de facto neexistuje. V Maďarsku
je situácia neprehľadná, objavili sa dokonca nové dane od
socialistickej vlády.
Pre ČEZ vznikla podľa Igora Nagya (ČEZ Slovensko) šanca práve v
roku 2009. Firma dnes aktívne využíva reverzné toky z Čiech,
obchoduje na burzách a nemusí znášať dôsledky dlhodobých
kontraktov. Aj podľa Nagya je pozitívom implementácia 3.
energetického balíčka, ktorý okrem iného umožnil aj zrýchlenie
procesov, medzi nimi napr. proces zmeny dodávateľa.
Naopak, za veľký mínus pre obchodovanie považuje zástupca ČEZ
Slovensko nedávne skokové navýšenie taríf za prepravu zemného plynu
pre vstupné body Lanžhot (ČR) a Baumgarten (Rakúsko) vo vzťahu k
reverzným tokom. Cenové rozhodnutie regulátora znamená predovšetkým
v prípade Lanžhotu niekoľkonásobný nárast (+350 %). Vo
všeobecnosti, z pohľadu prepravy je na Slovensku mínusom drahá
krátkodobá preprava komodity, pričom ceny zvýhodňujú obchodníkov,
ktorí nakupujú služby prepravy na dlhšie časové úseky. Obchodovaniu
by tiež pomohlo vytvorenie virtuálneho obchodného bodu, podobne,
ako je to v susednom Česku. Ďalším riešením by mohlo byť vytvorenie
aspoň samostatného slovenského screenu.
Ako obchodník za "zaujímavé" označil i netypické pohyby cien plynu
na trhu, ktoré nie je možné porovnať s doterajšími historickými
skúsenosťami. V ostatnom čase sa predovšetkým nedá spoliehať na
spread (cenový rozdiel) medzi zemným plynom obchodovaným v letnom a
zimnom období.
Ivan Weiss (Slovenský plynárenský priemysel) súhlasil, že nízke
spready sú zaujímavé. Ceny sú podľa neho určované viac burzou než
dlhodobými kontraktmi. Na druhej strane, ak sa obchodujú obrovské
objemy, ako v prípade SPP, ceny na burzách sa stávajú menej
stabilnými a likvidita trhu klesá. Z tohto pohľadu je pre neho
dôležitý obchodný nástroj, ktorým je dlhodobý kontrakt. Ten pri
obrovských objemoch znamená väčšiu stabilitu a garanciu
likvidity.
Na veľkoobchodnom trhu je komodity dostatok, povedal Ivan Weiss. Na
druhej strane, otázne je, či bude v správnom čase dostupný za
správnu cenu. Situácia sa v porovnaní s minulosťou zmenila a dnes
už de facto nie je možné nakúpiť plyn cez dlhodobý kontrakt a
predať ho so ziskom. Viacerí dodávatelia si preto nechávajú skôr
otvorené pozície a spoliehajú sa na spot.
Pre obchodovanie s plynom sú dôležité i skladovacie kapacity. Podľa
Igora Nagya zásobníky fungujú bez problémov, hoci niekedy sa aukcie
rušia len preto, že cena nevyhovuje prevádzkovateľovi skladu.
Z hľadiska bezpečnosti dodávok musia dodávatelia držať určité
objemy, najmä pre domácnosti. Pre zásobníky je ale biznis v
súčasnosti sťažený v dôsledku nízkeho spreadu leto - zima, vraví
Igor Nagy. Podľa Mateja Matulaya je situácia v SR jednoduchšia než
v ČR - práve spoločnosť SPP - distribúcia je ako jediný DSO na
Slovensku v prípade krízy zo zákona zodpovedný za zabezpečenie
zásobovania zemného plynu definovaným kategóriám odberateľov. Na
druhej strane, táto služba sa pochopiteľne premieta do ceny
distribúcie na Slovensku.
Stabilita prostredia a rola regulátora
Matej Matulay doplnil, že problematická je tiež stabilita
prostredia ako takého: neočakávane sa zvyšujú dane, vždy v
závislosti od zmeny vlády, nečakane a neohlásene stúpajú ceny na
vstupných bodoch. Hoci ide o relatívne nízke ceny v prepočte na 1
MWh, pri veľkých objemoch sú to kumulatívne vysoké sumy. Matulay
súhlasí, že Slovensko má v porovnaní s Českou republikou, kde
existuje jedna obchodná zóna, vstup a výstup, veľmi komplikovaný
systém.
Podľa panelistov by bolo vhodné inšpirovať sa vecami, ktoré už
fungujú na iných trhoch. Matej Matulay ako príklad uviedol českého
dominantného hráča RWE, ktorý transparentne sprístupnil platformu,
kde poskytuje plyn pre všetkých ostatných obchodníkov. Na českom
trhu tiež existuje i operátor trhu s plynom (je ním OTE, a.s.),
obchodná zóna je zavedená na úrovni prepravy a distribúcie
spoločne. Dobrým krokom by mohol byť po vzore trhu s elektrickou
energiou podľa neho i market coupling, čím by sa odstránili
vstupno-výstupné poplatky a zvýšila sa likvidita najmä smerom z
Česka.
Igor Nagy by tiež rád videl vyššiu likviditu a jednoduchšie
prostredie, pričom ako inšpiráciu rovnako spomenul český trh. Podľa
neho je na Slovensku problémom aj postavenie Úradu pre reguláciu
sieťových odvetví, ktorý má v rukách silné kompetencie a súčasne sú
jeho zámery ako také nejasné. S tým súhlasí i Ivan Weiss, podľa
ktorého by malo byť úlohou regulátora dohliadať na to, aby boli
pravidlá a podmienky na trhu nediskriminačné a transparentné, a nie
vytvárať legislatívu a tým de facto nahradzovať úlohu Ministerstva
hospodárstva SR.
Moderátor diskusie Blahoslav Němeček (Ernst & Young) pokladá za
štandardné, aby regulátor najskôr zverejnil návrh svojho predpisu
alebo vyhlášky, dal ho verejne na pripomienkovanie a následne aj so
zdôvodnením zverejnil, ktoré pripomienky akceptoval a ktoré nie. Aj
podľa Michala Hudeca je v iných krajinách bežné, že sa pripomienky
relevantných účastníkov trhu berú do úvahy. I na Slovensku formálne
existuje medzirezortné pripomienkové konanie, dôležité je však
skúmať, ako sa využíva v praxi. Príkladom je podľa Hudeca verejné
pripomienkovanie návrhov zákonov o energetike a regulácii v minulom
roku, kde minimálne návrh regulačného zákona bol úplne novým
textom. Súhlasil tiež, že primárnym zameraním regulátora by mal byť
dohľad nad dodržiavaním pravidiel súťaže a kontrola, či sa
napríklad s cenami nemanipuluje, a nie tvorba legislatívy.
Na Slovensku existujú dve protichodné politické požiadavky: udržať
ceny energií relatívne stabilné, resp. cenovú hladinu znižovať, a
súčasne zachovať alebo i zvyšovať príspevok energetického sektora
do verejných financií, myslí si Hudec. Prípadná aplikácia riešení z
českého trhu by podľa neho znamenala zníženie politického vplyvu
štátu.
Maloobchodný trh
Retailový trh v segmente domácnosti na Slovensku sa rozvíja de
facto až od roku 2011, kedy dostal zákazník reálnu možnosť vybrať
si z viac ako len jednej ponuky, zhodnotil Michal Hudec. Poukázal
pri tom na paradox, že zatiaľ čo i regulátor v danom období opatrne
naznačoval, že segment domácností by sa cenovo mohol deregulovať do
konca regulačného obdobia 2012 - 2016, so zmenou vlády v roku 2012
prišla i zmeny rétoriky. Tá nielen zmietla diskusiu o cenovej
deregulácii domácností zo stola, ale prijatím nových energetických
zákonov v lete 2012 sa cenová regulácia rozšírila i na segment
malých firiem, čo je paradox. Hudec doplnil, že konkurencia na
Slovensku pritom existuje, i keď v prípade maloobchodu ide o jej
najjednoduchšiu formu - konkurenciu cenou, nie službami.
Igor Nagy označil zasahovanie regulačného úradu ÚRSO do maloobchodu
za politickú objednávku a formu sociálnej politiky. Pri predošlej
vláde existovala podľa neho nádej na dereguláciu, ale pri súčasnej
ľavicovej vláde nastal opak. Pre dodávateľa je pritom cenová
regulácia ťažko realizovateľná, napr. zisťovanie minulej spotreby
na všetkých odberných miestach, ktorej kumulatívna výška rozhoduje
o tom, či je daný zákazník zaradený pod cenovo regulovanú tarifu
alebo nie. Takáto situácia bude možno zaujímať i Brusel,
doplnil.
Konkurencia existuje a u veľkých odberateľov sa prejavuje veľmi
priaznivými cenami pre zákazníkov. Menších zákazníkov ovplyvňuje
regulácia. Pomohol by aj operátor trhu, pretože dáta z SPP -
distribúcia nie sú vždy bezchybné a objavujú sa veľké rozdiely v
spotrebe, ktoré môžu vyjsť obchodníka v konečnom dôsledku draho.
Chýba vôľa zmeniť veci a preniesť podmienky z elektriny do plynu
(clearing, technická špecifikácia výmeny dát a pod.), zhodnotil
Nagy.
Matej Matulay poukázal na vysoký počet zmien dodávateľa v ČR, ktorý
v SR nepripadá do úvahy. Dôvodom je prehnane prísna cenová
regulácia, ktorá tlačí ceny nadol a mnohé firmy deklarujú, že pre
tento fakt sa im neoplatí na trh vstúpiť.
Aj Ivan Weiss vidí na maloobchodnom trhu jasnú politickú
objednávku. Na druhej strane pripúšťa, že z pohľadu zákazníka je to
dobrá situácia, v rámci ktorej sa cena odvádza od cenovej úrovni na
spote. Podľa neho sú ale spotrebitelia chránení nadmerne, čo pre
dodávateľov vytvára dodatočné administratívne úlohy a záťaž.
Michal Hudec upozornil na sobotné vyhlásenie premiéra o potrebe
zníženia koncových cien, ktoré zaznelo predovšetkým v súvislosti s
cenami elektriny. Vo všeobecnosti však podľa neho platí, že ak sa
diskutuje o cenách, ktoré sú vo svojej koncovej podobe drahé,
priestor pre úpravy nie je v komoditnej zložke, ale v ostatných
regulovaných poplatkoch. Pokiaľ však ide o regionálne porovnanie,
ceny pre domácnosti na Slovensku a v okolitých štátoch plus-mínus
oscilujú okolo podobnej úrovne a ceny plynu na Slovensku patria k
tým nižším. Ak ale i napriek tomu problémom je, že sú pre priemernú
domácnosť subjektívne drahé, príčinu treba podľa neho hľadať ani
nie v energetickom sektore ako takom, ale na strane príjmov
domácností. Teda v oblasti politiky práce a sociálnej
politiky.
Čo by trhu pomohlo?
Panelisti sa na záver pokúsili pomenovať, aké opatrenia by
slovenský trh s plynom posunuli vpred. Podľa Ivana Weissa by to
bolo predovšetkým zrušenie cenovej regulácie, s čím súhlasili
všetci ostatní účastníci panelu. Igor Nagy doplnil zvýšenie
likvidity vytvorením virtuálneho obchodného bodu, Matej Matulay
potrebu nezávislého a dostatočne kvalifikovaného regulátora. Michal
Hudec vidí pozitívum v zvýšení stability a predikovateľnosti
prostredia a posunutí sa od kladenia dôrazu na politické požiadavky
smerom k požiadavkám, ktoré nastoľuje trh ako taký.
Účastníci panelovej diskusie sa tiež zhodli, že vecnej diskusii a
aplikácii jej záverov do praxe by pomohlo, ak by predseda
regulačného úradu v budúcnosti neodmietal pozvania a zapojil sa do
podobných verejných fór. Kompetentní predstavitelia úradu účasť na
podobných diskusných paneloch spravidla odmietajú.
Otázky z diskusie
V diskusii zazneli z auditória otázky o význame virtuálneho
obchodného bodu Baumgarten a o novej regulačnej úprave pre
teplárenstvo.
Pre Mateja Matulaya sa Baumgarten stal nezaujímavý kvôli volatilite
spreadu. Rakúsky bod už nie je zaujímavým ani pre talianskych
obchodníkov. Igor Nagy doplnil, že ČEZ Slovensko v Rakúsku nakupuje
len niekedy, keď je cena nižšia ako NCG. Vo všeobecnosti však
preferuje stabilnejší NCG.
Podľa novej regulácie ceny tepla sa maximálna započítateľná cena
plynu počíta podľa vzorca, ktorý je netransparentný. Jednak sa cena
plynu na ďalší kalendárny rok stanoví už 31.7. aktuálneho roka, ale
tiež sa v nej počíta s konštantou, pri ktorej nie je zrejmé, čo
bude do nej vstupovať. Problémom je tiež absencia diskusie o
regulácii cien plynu určeného na výrobu tepla so samotnými
obchodníkmi a dodávateľmi plynu.
Dvojdňová odborná konferencia ENERGOFÓRUM® 2013 PLYN sa konala v
dňoch 27. a 28. mája 2013 v Demänovskej Doline pod záštitou
Ministerstva hospodárstva SR. Organizátorom je spoločnosť sféra,
a.s., partnerom je i spoločnosť energy analytics.
(c) energia.sk
/Zdroj:energia/