|
Energofórum 2013 Plyn: Praktické skúsenosti s aplikáciou novej legislatívy pre ÚRSO |
28. máj 2013 | Téma
Nová legislatíva posilnila kompetencie ÚRSO vo viacerých
oblastiach: normotvorby, vecnej regulácie, cenovej regulácie,
kontroly a správneho trestania a neformálnej oblasti. Je otázne,
nakoľko ich ÚRSO v jednotlivých oblastiach zvláda, uviedol počas
prvého dňa dvojdňovej konferencie ENERGOFÓRUM 2013 PLYN Rastislav
Hanulák partner a advokát právnickej kancelárie Capitol Legal
Group.
V oblasti normotvorby sú v centre pozornosti predovšetkým nové
Pravidlá trhu platné od 1.2.2013 vydané formou vyhlášky ÚRSO.
Napriek termínu prijatia stanovenému až na 30.6.2013 boli prijímané
rýchlo (schvaľovací proces prebehol v priebehu 5 pracovných dní) a
obsahujú viaceré formálne chyby a po vecnej stránke je v nich cítiť
vplyv istých subjektov.
Hoci by k tomu nemalo dochádzať, ide vyhláška nad rámec zákona. Ako
príklad môže poslúžiť možnosť odmietnuť prístup do sústavy
prevádzkovateľom prenosovej sústavy v prípade existencie dlžných
pohľadávok subjektu, pričom zákon takýto prípad nepozná. Podobne i
pri dodávke poslednej inštancie je nezákonne zvýhodnený dodávateľ
poslednej inštancie, pretože po ukončení doby poskytovania tejto
služby prechádza zákazník automaticky do jeho portfólia, ak si
dovtedy nevybral iného dodávateľa a navyše mu má povinnosť vrátiť
rozdiel v cene oproti štandardnému cenníku, čo by iný dodávateľ
musel urobiť z vlastných prostriedkov.
Ďalšou slabinou nových Pravidiel trhu je zavedenie "nového"
regulačného obdobia od 1.1.2014 napriek tomu, že zákon č. 276/2011
Z. z. pôvodne hovoril o regulačnom období od 1.1.2012 do
31.12.2016, čo sa zdôvodňovalo potrebou zabezpečenia stability pre
regulované subjekty. Novší predpis nikdy nemôže zhoršiť postavenie
regulovaného subjektu, ale napr. v tepelnej energetike sa znižuje
primeraný zisk zo 17 EUR/MWh na 6-7 EUR/MWh. Podstatou práva na
podnikanie je tvorba zisku, a to i pre regulovaný subjekt, čo
potvrdil aj český ústavný súd.
V oblasti vecnej regulácie došlo k nezrovnalostiam pri schvaľovaní
obchodných podmienok univerzálnej služby, kedy ÚRSO v prípade
jedného dodávateľa plynu súhlasilo so spätnou platnosťou a u
druhého nie, čo odporuje pravidlu, že pri dvoch obdobných prípadoch
by malo dôjsť k rovnakému rozhodnutiu a ÚRSO ani nedalo dotknutému
subjektu možnosť informovať včas odberateľov. Aj nové vzorové
obchodné podmienky hovoria, že obchodné podmienky by mali byť
schvaľované tak, aby zákazníci mali možnosť vypovedať zmluvu.
V oblasti kontroly a správneho trestania sa rozšíril rozsah
právomocí ÚRSO, ktoré už má právo kontrolovať aj povinnosti zo
Zákona o energetike a v prípade nevykonania uložených opatrení môže
až odobrať povolenie. Pri ukladaní pokút platí zásada, že pokiaľ
došlo k porušeniu zákona pred 1.9.2012, je skutok posudzovaný podľa
starého zákona, ale v realite ÚRSO konalo v rozpore.
V oblasti cenovej regulácie sa rušia vyhlášky upravujúce doterajší
režim regulácie, ale nabúrava sa tým potreba stability pre
regulované subjekty. V priebehu roka 2013 ešte očakávame novelu
Zákona o obnoviteľných zdrojoch.
V neformálnej oblasti dostalo ÚRSO väčšiu možnosť podieľať sa na
koncipovaní energetickej politiky štátu, čím sa približuje k úlohe
ministerstva a jeho úloha nie je transparentná.
"Ak by sme mali zhrnúť doterajšie skúsenosti s novou legislatívou,
musíme konštatovať potrebu poznať nové právne predpisy a poznať
predovšetkým svoje práva, ktoré z nich vyplývajú, a aktívne ich
využívať", uzavrel Hanulák.
Dvojdňová konferencia ENERGOFÓRUM® 2013 PLYN sa koná v dňoch 27. a
28. mája v Demänovskej Doline pod záštitou Ministerstva
hospodárstva SR. Partnerom konferencie je spoločnosť energy
analytics, s.r.o.
(c) energia.sk
/Zdroj: energia/