|
ENERGOFÓRUM: Ľudia sú pri zmene dodávateľa energií stále veľmi opatrní |
VYHNE - Aj keď je slovenský trh s
elektrickou energiou a zemným plynom podľa dodávateľov už plne
otvorený, funguje, je dynamický a konkurencia je intenzívna, ľudia
stále pociťujú málo informácií o tom, aké sú preferencie domácností
ako spotrebiteľov energií, aký názor majú na liberalizovaný trh a
čo od neho očakávajú.
Portál energia.sk preto v lete 2012 uskutočnil vlastný čitateľský
prieskum, ktorého zámerom bolo poodhaliť názory domácností a takto
ich nepriamo vniesť do odbornej diskusie.
Ako na dnešnej konferencii
Energofórum vo Vyhniach uviedol Michal Hudec z uvedeného portálu,
spotrebitelia majú v prevažnej väčšine (95 %) vedomosť, že zo
zákona majú možnosť zmeniť svojho dodávateľa elektriny či plynu.
Napriek tomu však 68,8 percenta z nich dodávateľa nezmenilo, pričom
iba tretina z tejto skupiny pripustila, že zmenu do konca tohto
roku zváži. Ďalšia tretina označila možnosť "neviem" a zvyšná časť
sa zmenou dodávateľa do konca roku 2012 nehodlá zaoberať.
Ako hlavný dôvod označila väčšina
respondentov (33,3 %) možnosť "cenová úspora je zanedbateľná alebo
žiadna". Nasledovali možnosti "ponuky dodávateľov sú neprehľadné"
(17,6 %), nechce sa mi tým zaoberať (16,6 %) a "nemám dôveru k
informáciám, ktoré sa prezentujú v reklame" (14,7 %).
Z prieskumu napríklad vyplynulo, že
slovenské domácnosti nemajú veľkú dôveru voči sprostredkovateľom,
ale v prípade rozhodnutia sa pre zmenu preferujú priamy kontakt s
vybraným dodávateľom. Tiež je zrejmé, že hoci je podomový predaj v
praxi kľúčovým obchodným kanálom pre dodávateľov, z pohľadu
spotrebiteľa rozhodne nepatrí k tým preferovaným. Tým sa ukázala
osobná návšteva zákazníckeho centra.
Ako vo svojom príspevku uviedol
riaditeľ divízie obchodu SPP Dušan Randuška, na slovenskom trhu s
energiami vládne efektívna konkurencia v elektrine aj plyne vo
všetkých segmentoch, vrátane stále regulovaných domácností. Počet
hráčov na trhu sa každým rokom zvyšuje, pričom aktuálne ich je v
segmente elektriny 40 a v segmente plynu 25. Napriek tomu stále
existuje priestor pre dodávateľov priniesť na trh
konkurencieschopnú ponuku v oboch komoditách, a to ako v cene, tak
aj v službách a v starostlivosti o zákazníka.
Aj keď trendy v Európe ukazujú
príklon všetkých veľkých dodávateľov k ponuke oboch energií z
jednej ruky, zákazníci akoby ešte celkom nevedeli oceniť a
vyhodnotiť prínosy, čo by im podobný krok priniesol. To súvisí s
celkovým konzervatívnejším postojom slovenských odberateľov k zmene
dodávateľa, ale do veľkej miery aj s negatívnymi javmi, ktoré
prinieslo otvorenie trhu.
Ako Randuška pripomenul, čo sa týka
plynu, SPP sa podarilo pre rok 2012 udržať si pozíciu kľúčového
dodávateľa na slovenskom trhu s viac ako 1,3 milióna zákazníkmi, s
očakávaným celkovým podielom na trhu 70 percent.
Kým v segmente firemných
zákazníkov vládne efektívna konkurencia, zaujímavo sa vyvíja
situácia v segmente domácností. Podľa údajov SPP o počte uzavretých
a ukončených zmlúv v segmente domácností zmenilo dodávateľa plynu v
roku 2011 približne 100 tisíc zákazníkov. Počas prvých šiestich
mesiacov tohto roku došlo ale k spomaleniu trendu zmeny
dodávateľa.
Z európskeho porovnania, ktoré
priniesol prieskum Accenture, vyplýva, že Slováci sú oveľa menej
náchylní k zmene dodávateľa ako v iných krajinách - u nás o zmene
uvažuje okolo 13 percent, zatiaľ čo priemer v EÚ je takmer
dvojnásobný. Samozrejme, sčasti to súvisí aj s tým, že u nás je trh
s energiami otvorený krátko, a aj v mnohých iných komoditách či
službách pristupujú Slováci konzervatívnejšie, ako iné európske
krajiny.
Zdroj: TASR,
október 2012