|
Informačné systémy ušetria klientovi čas. Na jeho biznis |
Cieľom pri nasadení nových IT
riešení nemusí byť len úspora financií. Niekedy sa nasadzujú iba
pre splnenie legislatívnych povinností. Relatívnou úsporou môže byť
aj sankcia, ktorá klienta nepostihne, pripomína Róbert
Franček, obchodný riaditeľ Sféra.
Slovenský trh s elektrinou
ťažko nazvať, keďže je zošnurovaný reguláciou ale aj veľkou
administratívou. Čím môžu v tomto zložitom prostredí prispievať
k zlepšovaniu situácie IT riešenia?
Je to tak. Kritiku nevhodne
nastavených regulačných opatrení a prílišnej administratívnej
záťaže počúvame každý rok od účastníkov trhu na našej konferencii
Energoforum. Na druhej strane naša konferencia je tá pravá cesta
ako získať nevyhnutnú inšpiráciu pre rozvoj pokrokových IT riešení,
ako podporných prostriedkov pre účastníkov trhu.
Našou najnovšou aktivitou je
kalendár legislatívnych povinností. Bude dostupný vo forme
internetového portálu od januára 2016.
Niečo ako zápisník na
pripomenutie termínov?
Môžete si ho predstaviť ako dobrého
priateľa, ktorého poslaním - ak môžem parafrázovať známe heslo - je
pomáhať a chrániť pred sankciami za nesplnené povinnosti,
vyplývajúce z legislatívy.
Čo pokryje?
Elektroenergetiku, plynárenstvo
a tepelnú energetiku. Notifikácie o blížiacich sa
povinnostiach dostanú ako prví exkluzívne členovia Asociácie
výrobcov tepla pre komunálnu sféru, výrobcov elektriny
a poskytovateľov podporných služieb. Rokujeme aj so Združením
prevádzkovateľov miestnych distribučných sústav. Veľkú časť
spomínaných povinností plnia u dodávateľov energií
a prevádzkovateľov distribučných sústav priamo naše informačné
systémy. Ušetrený čas tak môžu venovať rozvoju svojho biznisu.
V energetike sa výrazne
začal presadzovať trend energetickej efektívnosti. Ako sa na tomto
trende podieľa vaša spoločnosť?
Energetická efektívnosť nie je pre
nás úplne novou témou. Európska únia sa jej venuje už niekoľko
rokov. Postupný vývoj sme samozrejme sledovali. Na Slovensku
rezonuje tento rok najmä kvôli novému zákonu o energetickej
efektívnosti. Príkladom spolupráce v tejto oblasti je osobný
železničný dopravca, Železničná spoločnosť Slovensko. Vyvinuli sme
pre nich riešenie, ktoré energetikom umožňuje sledovať hospodárenie
so všetkými energetickými komoditami v podniku. Získali ucelený
prehľad o spotrebe a nákladoch. Majú teda exaktný podklad pre
audity podľa citovaného zákona a impulz pre zavádzanie rôznych
opatrení a zvýšenie energetickej efektívnosti. Výstupy a reporty
systému pre energetické audity sa navrhli a verifikované
v spolupráci s certifikovanými audítormi. Úlohou dodávateľov
energií je najmä informovať koncových odberateľov. Dostávajú
informácie o spotrebe a jej porovnanie s minulými rokmi.
Tí, ktorí majú inteligentné meracie systémy majú k týmto
údajom zabezpečený prístup. Má ich to priviesť
k efektívnejšiemu správaniu sa, šetreniu. Dodávatelia energií
sú však v tomto skeptickí. Sme len niekde na začiatku, chce to
čas.
Stalo sa, že by zamýšľaná
úspora u klienta, pričom ste sa na jej riešeniach podieľali aj vy,
nebola dosiahnutá?
Na túto otázku, ak sa mám zamerať
len na sektor energetiky, je ťažké odpovedať. Legislatívne
prostredie sa v ostatných rokoch výrazne menilo. Ak si klient
naplánuje dosiahnutie úspor za nejakých podmienok, ktoré o pol
roka už neplatia, celý plán môže prerábať alebo robiť odznova.
Vyžaduje si to väčšiu stabilitu prostredia, keďže úspory sa
vyčísľujú, na systémy v globále, v horizonte rokov.
Okrem toho nie vždy je cieľom
nasadenia nového riešenia alebo systému úspora. Niekedy sa
nasadzujú ako nevyhnutný prvok v rámci splnenia legislatívnych
povinností. Tu je relatívnou úsporou sankcia, ktorá klienta
nepostihne.
celý článok, veľkosť: 2067 kB
Zdroj: HN energetika 2015, december 2015