|
Praktické rady pre riešenie logistiky náhradných dielov |
Množstvo výrobných podnikov čelí
problémom s efektívnou správou majetku, zariadení a s riadením
skladových zásob.
Zásoby materiálu a náhradných
dielov často viažu významnú časť finančných zdrojov
spoločnosti. V závislosti od veľkosti podniku sa ich hodnota môže
pohybovať v státisícoch až miliónoch eur. Efektívnym riadením zásob
môžeme dosiahnuť značné finančné úspory s významným dopadom na
hospodárske výsledky celého podniku. Na druhej strane, neefektívne
riadenie vedie k hromadeniu nevyužiteľného materiálu, pričom pri
poruche kriticky potrebný diel často chýba. To môže viesť k
obrovským finančným stratám v dôsledku odstavenej výroby.
Určenie optimálnej ceny zásob
vyžaduje individuálne posúdenie situácie každého klienta. Ak
hladina bežných zásob materiálu pre údržbu (bez strategických
náhradných dielov pre kritické zariadenia) prekračuje
dvoj-trojnásobok priemernej mesačnej spotreby, niečo nie je v
poriadku. V našich podmienkach sa často stretávame so situáciou,
keď je nadzásoba nielen mnohonásobne vyššia ako bežná spotreba, ale
dokonca má rastúcu tendenciu. Táto nadzásoba materiálu je častokrát
obhajovaná požiadavkou na maximálnu dostupnosť materiálu. Žiaľ,
skutočnosť je taká, že príslušné náhradné diely v momente,
keď sú potrebné, jednoducho na sklade nie sú. Ojedinelá nie je
dokonca ani situácia, keď kvôli neprehľadnej evidencii nie je vôbec
možné overiť prítomnosť náhradného dielu na sklade.
Častými sprievodnými javmi sú
jednak duplicity v evidencii (to isté je založené pod rôznymi
číslami či názvami), ale aj nezodpovedný a nedostatočný opis
materiálu (nevieme, čo sa pod daným názvom skutočne nachádza). Táto
skutočnosť bráni zavedeniu centrálneho hladinového riadenia,
pretože v týchto prípadoch nie je možné určiť, aká je skutočná
zásoba daného materiálu na sklade. Materiál sa následne nakupuje
nekoordinovane a neefektívne.
V momente, keď si podnik uvedomí
neúnosnosť tejto situácie, manažéri sa často uchýlia k prvoplánovým
a často nákladným investíciám do modernizácie skladovania spojenej
s hĺbkovou inventarizáciou. Často sa pri tom zabúda na riešenie
skutočných príčin tohto stavu. Situácia sa zdanlivo na krátky čas
zlepší, ale o niekoľko rokov sa podnik dostane do podobného stavu
ako na začiatku.
Ako to riešiť?
V prvom rade je treba si uvedomiť, že skutočne kvalitné riešenie
materiálového hospodárstva je beh na dlhú trať. Nedá sa vyriešiť
len vybavením skladov modernou technikou či zakúpením drahého
softvéru na optimalizáciu zásob, ktorý sa často spolieha na vysokú
kvalitu vstupných údajov.
Zabezpečenie dlhodobej kvality dát
je však kľúčovým prvkom, ktorý často rozhoduje o úspechu či
neúspechu takéhoto projektu.
Riešenie duplicít a nedostatočného opisu materiálu
- Pokiaľ je rozsah evidovaných náhradných dielov a materiálu
veľký, je nevyhnutné zaviesť katalóg členený podľa odbornosti na
menšie oblasti s určenými zodpovednými osobami. Títo pracovníci
budú potom priamo zodpovedať za udržiavanie kvality dát vo svojej
časti katalógu.
- Pre jednotlivé druhy materiálov sa stanovia jednoznačné
pravidlá tvorby názvu materiálu a kontroly duplicitných záznamov. V
ideálnom prípade sú tieto pravidlá vynucované priamo informačným
systémom, čím sa výrazne zvýši kvalita dát a zníži vplyv ľudského
faktoru.
- Nevyhnutnou súčasťou je striktné oddelenie evidencie názvov,
pod ktorými vedú materiál výrobcovia či dodávatelia, od názvov,
ktoré slúžia na identifikáciu materiálu pri interných procesoch.
Kým jeden výrobca sa často sústredí len na jednu oblasť, väčšie
podniky nakupujú široké spektrum materiálu a náhradných
dielov.
Ideálne je evidovať okrem interne
používaného názvu materiálu aj názvy podľa konkrétnych výrobcov a
dodávateľov.
Riešenie nevyužiteľných zásob materiálu
- V oblasti riešenia nevyužiteľných
zásob je v prvom rade dôležité byť schopný tieto zásoby
identifikovať a oddeliť od prevádzkových zásob (aspoň na úrovni
evidencie). Zavedenie kusovníkov náhradných dielov pre jednotlivé
zariadenia umožňuje zobraziť pre ne zásobu relevantného materiálu.
Vďaka tomu vieme o každom náhradnom diele povedať, na ktoré
zariadenia je možné ho použiť. Pri zrušení zariadenia je potom
možné jednoduchšie identifikovať, či daný náhradný diel má v
podniku ešte potenciál využitia.
- Keď už budeme schopní
identifikovať tieto zásoby, zavedú sa procesy postupného znižovania
stavov materiálu. Vhodným spôsobom je presun materiálu do
dedikovaného skladu a následné riešenie odpredaja či vyradenie
majetku.
- Riešenie neoptimálnych zásob
- Pre optimalizáciu zásob je
nevyhnutné zavedenie hladinového riadenia, t. j. určenie minimálnej
(poistnej) a maximálnej zásoby. Výpočet optimálnej výšky týchto
hladín nie je jednoduchý. Navyše svet sa mení a výška hladín sa
musí pravidelne prehodnocovať. Kým pri menších počtoch
materiálových položiek sa to dá zvládnuť pomocou bežných
kancelárskych nástrojov (Excel), pri väčšom počte je použitie
špecializovaného softvéru nevyhnutnosťou.
- Pri výpočte minimálnej a
maximálnej hladiny sa berie do úvahy priemerná spotreba, dodacia
doba, ale aj cena daného materiálu/dielu, s ohľadom na zachovanie
vysokej dostupnosti. Vyspelé softvérové nástroje používajú pri
výpočte hladín pokročilejšie štatistické metódy. Priemerná spotreba
aj dodacia doba sa vypočítavajú z historických dát, zohľadňuje sa
rozptyl a ďalšie štatistické parametre. Je dôležité použiť nielen
správny matematický model, ale aj správne dáta, ktorými ho
naplníme. Pri výpočte priemernej spotreby je napr. potrebné vedieť
identifikovať tzv. náhodnú spotrebu. Pri väčších opravách a
investičných akciách je typicky vysoká spotreba materiálu, ale ide
len o krátkodobý výkyv, ktorý by nemal byť zahrnutý do výpočtu
poistnej zásoby.
- Pri určovaní hladín materiálu
netreba zabúdať na tzv. strategické náhradné diely pre kritické
zariadenia. V tomto prípade je nutné zohľadniť riziká
vyplývajúce z nedostupnosti daného náhradného dielu. Tu je potrebné
identifikovať kritické zariadenia a viesť evidenciu tzv.
strategických náhradných dielov pre každé jedno kritické
zariadenie, príp. druh zariadenia.
Naše riešenie, postavené na platforme informačného systému
XMatik®.NET, pozostáva z komponentov, ktoré majú za
úlohu pomôcť pri tvorbe a trvalej udržateľnosti jednotného,
kvalitného a prehľadného katalógu materiálu.
Využívame tu jedinečné prístupy ako:
- dedičnosť parametrov v rámci hierarchie tried katalógu,
- automatické generovanie názvu nového materiálu podľa
stanovených pravidiel,
- automatické ošetrenie duplicít,
- podpora pre jednoduché zlučovanie duplicít,
- evidencia tzv. dočasných katalogizačných položiek,
- systémová podpora procesov, notifikácie, systémom evidované
úlohy pracovníkov,
- mnohé nástroje a funkčnosti pre zjednodušenie správy
rozsiahleho katalógu
(ako napr. hromadný import,
validácia, hromadné presuny v katalógu a pod.).
XMatik®.NET okrem výpočtu optimálnych hladín obsahuje
aj komplexný rezervačný a nákupný mechanizmus, pomocou ktorých
zabezpečí včasnú rezerváciu materiálu alebo vytvorí požiadavku na
jeho nákup. Rezervačný mechanizmus vyhodnocuje prioritu údržby,
plánovaný čas realizácie, ale aj lokalitu výkonu údržby vzhľadom na
umiestnenie skladu.
XMatik®.NET je možné prepojiť s už existujúcim systémom
pre skladové hospodárstvo, alebo je možné ním existujúci skladový
systém aj úplne nahradiť.
Pridanou hodnotou systému XMatik®.NET sú:
- automatické notifikácie (e-mail/SMS) o priradení, zrušení
rezervácie,
- komplexná podpora súvisiacich procesov ako napr. schvaľovania
nákupu,
- prehľadný reporting a analýzy.
Naša ponuka zahŕňa nevyhnutné služby a podporu pre úspešné
zvládnutie celého procesu:
- pomôžeme s analýzou súčasného stavu a pripravíme riešenie šité
na mieru vašej situácii,
- pripravíme analýzu, koľko by ste mohli ušetriť,
- pripravíme plán projektu,
- riešenie nasadíme a nakonfigurujeme na mieru,
- zostaneme s vami aj po nasadení a pomôžeme vám pri nábehu ako
aj pri prevádzke.
celý článok, veľkosť: 154 kB
Zdroj: Riadenie a údržba priemyselného podniku, máj
2016