|
Služby v energetike sú v popredí pozornosti |
Ľahká a efektívna správa
majetku i riadenie údržby od spoločnosti sféra, a.s.
Množstvo energetických firiem má vážne problémy v správe
majetku a často si to samy nechcú priznať. Je všeobecne známe, že
mnohé zariadenia boli budované ešte v čase, keď nefungovali
elektronické systémy, čo má za následok, že technická a
technologická dokumentácia, či iné podklady na správu majetku
neexistujú inak ako v papierovej forme. Celý rad kľúčových
informácií má v svojej pamäti len zamestnanec. Je zrejmé, že pri
každej zmene sa celá dokumentácia neprepracovávala, a práve preto
pri práci s takouto dokumentáciou sa po rokoch vyskytujú vážne
problémy v zisťovaní skutkového stavu.
- V popredí pozornosti našej spoločnosti sú služby energetike.
Avšak všeobecne, aj v iných, nielen vo firmách z tohto sektoru, sa
stretávame so spomínaným problémom a riešenia, ktoré ponúkame,
prinášajú používateľom významnú pomoc v efektívnejšej správe
majetku a prevádzke technických zariadení, hovorí riaditeľ
úseku služieb spoločnosti sféra, a.s., Ing. Rastislav Krbaťa, PhD.,
MBA.
- V prípade správy majetku a riadení údržby ide o náš produkt
XMatik®.NET, ktorý je univerzálnym nástrojom na
budovanie technických informačných systémov v oblasti správy a
údržby technologického a výrobného majetku v rôznych typoch
podnikov a organizácií. Aktuálne, po dvadsiatich rokoch rozvoja,
ponúkame jeho vyzretú 10. verziu a dnes môžeme smelo uviesť, že v
oblasti správy, prevádzky a údržby technologických zariadení
patríme na Slovensku medzi špičku.
• Aký je praktický dosah spomínaného
riešenia?
Ing. R. Krbaťa: Napríklad v spoločnosti Duslo, a.s., potrebovali
systémovo riešiť prácu a prístup k dátam a informáciám v oblasti
správy majetku a v oblasti údržby. Okrem iného išlo o otázky
pasportizácie, ktorá mala slúžiť na zdokumentovanie technického
stavu existujúcich objektov a sústredenie príslušných dokumentov
(projektová dokumentácia, výkresy, schémy zapojenia objektov, ich
sieťové vzťahy, fotografická a videodokumentácia) na jedno
zabezpečené miesto. Taktiež všetkých záznamov o realizovaných
akciách údržby, teda potrebovali zabezpečiť zdokumentovanie
životného cyklu objektov (zmluvy, cenové ponuky, sprievodná
dokumentácia). Ich požiadavka bola, aby systém umožnil aj efektívne
prepojenie grafických a textových dát a umiestnenie zariadenia v
rámci nehnuteľnosti, tiež vizualizáciu zariadení v podlažných
plánoch a možnosť okamžitého prístupu ku kmeňovým dátam
(parametrom) a dokumentácii zariadení. Medzi prvoradými
požiadavkami bola on-line dostupnosť informácií, výpočet a stav
ukazovateľov výkonnosti údržby pre manažérske rozhodovania a
riadenie, a tiež nutnosť eliminovať potrebu exportu a analýzy dát v
MS Excel. Vzhľadom na to, že spoločnosť Duslo, a.s., využíva rôzne
informačné systémy, bolo nutné riešiť aj vytváranie
preddefinovaných a užívateľských reportov z dát evidovaných v
databázach spomínaných rôznych informačných systémov a prepojenie
na riadiace statické a mobilné systémy. Hľadali tiež systém s
možnosťou fungovať sieťovo a zároveň umožňujúci využívať webové
rozhranie. Chceli umožniť prístup klientom (interným užívateľom,
ale aj dodávateľom) cez zabezpečené internetové rozhranie k
vybraným dátam, najmä k zadávaniu požiadaviek na údržbu, alebo
dopytom dodávateľov. Systém musel spĺňať aj túto požiadavku.
Pritom, pre údržbu Duslo, a.s., je rovnako
dôležitá správa kontaktných informácií, napr. o dodávateľoch,
prideľovanie zodpovedností za jednotlivé činnosti a notifikovanie
zodpovedných osôb. Takže všetky tieto praktické otázky rieši
produkt našej spoločnosti,
XMatik®.NET.
• Aké výhody to prináša používateľom? Podľa referencií
služby spoločnosti sféra, a.s. využívajú hlavne veľké energetické a
dopravné firmy ako Slovenské
elektrárne, a.s. (SE), Slovenská
elektrizačná prenosová sústava, a.s. (SEPS), Slovnaft, a.s., Železnice slovenskej
republiky, Železničná spoločnosť
Slovensko, a.s.
Ing. R. Krbaťa: Predovšetkým je to efektívnosť a
poriadok. Prioritu u nás má prístup ku klientovi s krédom: Nemusíte
prispôsobovať svoje potreby našim riešeniam, naše riešenia sa
prispôsobia vašim potrebám. Teda vieme mu "ušiť" riešenie na mieru,
pričom nezáleží na veľkosti a zložitosti štruktúry majetku.
Podčiarkujem, v súčasnosti ponúkame nielen v úvode spomenutý
softvérový nástroj, ale predovšetkým komplexné riešenie, kde je
okrem konzultácií, analýz a implementácie systému aj implementácia
prevádzkovania a jeho ďalšia podpora. Systém sa vyznačuje unikátnym
prepojením databázovej a grafickej časti. Poskytuje to
používateľovi mimoriadny komfort, lebo pri podrobnom grafickom
znázornení ponúka k definovaným objektom databázové informácie
priamo v grafickom prostredí. Ide o riešenia, ktoré sú určené na
správu budov, technických zariadení, rozvodov energií a technickej
dokumentácie. Sú vhodné aj pre systémy s rozľahlými geograficky
rozptýlenými sieťami a subjektmi. Naši klienti si pochvaľujú
jednoduchosť, rýchlosť a efektívnosť poskytovania informácií týmto
systémom. Veď pred jeho nasadením hľadali podklady na rozhodnutia
aj niekoľko dní.
• Mohli by ste podrobnejšie uviesť, čo napríklad systém
rieši?
Ing. R. Krbaťa: Napríklad priradenie dokumentácie
k energetickému subjektu, rýchly prístup k údajom širokému okruhu
používateľov, prístup ku grafickým údajom aj bez nutnosti
disponovať početnými licenciami drahého grafického softvéru,
automatizované riadenie preventívnej údržby a diagnostiky.
Podporuje riadenie prevádzky v nadväznosti na údržbu a náklady,
umožňuje sledovať a vyhodnocovať všetky informácie o zariadení v
jeho životnom cykle, vyhodnocovať poruchy, poskytnúť užívateľovi
časové a historické prehľady a pohľady na zariadenie a zároveň
podporuje riadenie a vyhodnocovanie dodávateľských vzťahov.
Vzhľadom na podporu počítačovej grafiky systém umožňuje klientovi
schematicky, graficky a geograficky si znázorniť rozmiestnenie
objektov v priestore a súčasne mu poskytuje opis ich technických
alebo katastrálnych parametrov. Ak si predstavíte konkrétny objekt,
alebo zariadenie podniku, je zrejmé, že sa k nemu viaže množstvo
informácií - kde sa nachádza, kto je vlastníkom pozemku, aké má
parametre, čo všetko sa s ním doteraz robilo, aké úpravy, opravy a
revízie sa na ňom robili, čo všetko je potrebné urobiť v
budúcnosti, aké cesty ku nemu vedú, s čím a ako je spojené, v
prípade odpojenia, aké náhradné zariadenia sú k dispozícii, aké sú
plány údržby, kto je kompetentný a o čom rozhodovať a množstvo
ďalších informácií náš systém spracováva a poskytuje užívateľovi vo
formách v akých ich požaduje. Čo je dôležité, umožňuje okamžitú
dostupnosť informácií a operatívnych dokumentov širokému okruhu
používateľov v sieti podľa pridelených kompetencií. Osobitne
zaujímavé sú riešenia v súvislosti s technickou aj technologickou
dokumentáciou, pričom ide tiež o jej digitalizáciu, uloženie,
priradenie, archiváciu i zaznamenávanie zmien.
• Na trhu informačných technológií pôsobí v súčasnosti
veľa firiem, ich klienti majú rôzne IT systémy. O schopnosti
interakcie Vašich riešení s inými systémami sme už hovorili, majú
aj možnosť ďalšieho rozširovania?
Ing. R. Krbaťa: Považujeme za podstatné aby nami
ponúkané produkty boli ďalej rozšíriteľné o ďalšie moduly a
najnovšie technológie. Kompatibilita s rôznymi podnikovými
systémami, ako je SAP, alebo iné ERP sú samozrejmosťou. Sme schopní
pomôcť zákazníkovi aj v prípade, ak pociťuje problém v oblasti
bezpečnosti prevádzky zariadení, zosúladenia procesov údržby a
starostlivosti o vyhradené technické zariadenia s existujúcou
legislatívou, metrologických parametrov a podobne. Základom každého
riešenia je našimi dlhoročnými skúsenosťami vybrúsený softvérový
produkt XMatik®.NET. Tento živý
softvérový produkt stále rozvíjame v súlade s požiadavkami a
potrebou klientov, s legislatívou, novými technológiami a potrebami
interaktivity s IT prostredím.
Ako príklad môžem opäť uviesť skúsenosti zo spoločnosti Duslo,
a.s. Pôvodne požadovali riešenie už spomínaných problémov ako
nadstavbu SAP modulu PM. V priebehu analýzy riešenia a prípravy
vykonávacieho projektu, na základe požiadavky užívateľov SAP PM, sa
rozhodli, že XMatik®.NET/FMM prevezme prakticky všetky
užívateľské funkcie SAP PM a stane sa základným IS pre údržbu a
správu majetku v spoločnosti. TOP dôvodom ich rozhodnutia bolo, že
prevádzka XMatik®.NET/FMM je na tzv. plávajúcich
licenciách a prevádzka požiadavkového systému údržby je cez webové
rozhranie, čím spoločnosť Duslo, a.s., šetrí náklady
na stovky licencií SAP.
• Viacerí klienti si pochvaľujú užívateľský komfort a
efektívnosť práce pri využívaní spomínaného riešenia. Za všetkých
snáď majú najlepšiu vypovedaciu schopnosť slová pani Ing. Márie
Beštendigovej, technickej pracovníčky Technického úseku spoločnosti
Duslo, a.s.
Ing. M. Beštendigová: Moji kolegovia
charakterizujú produkt XMatik®.NET/FMM citujem: "Je
to systém, ktorý sa prispôsobuje našim požiadavkám, namiesto
systému, ktorému by sme museli prispôsobiť naše procesy. Je to
perspektívne komplexný IS na riadenie údržby s podporou všetkých
procesov bez obmedzení SAP, ktorý sa však kvôli účtovnému systému
musí zachovať." Uvedená charakteristika platí aj na
pracovníkov zo spoločnosti sféra, a.s. Veľkým plusom je aj možnosť
spravovania časti dát vlastnými pracovníkmi, napr. číselníky,
nastavenie väzieb číselníkov a pravidiel, automatické dopĺňanie
údajov, upozorňovanie na chyby, prideľovanie prístupových práv
alebo zodpovedností až na úroveň jednotlivca a mnohé iné, čo je pre
nás v rámci budovania "blbovzdornosti" IS dôležité. Každý modul má
určeného správcu, ktorý rieši zmeny a všetky problémy sám, alebo
zabezpečí ich riešenie. Výhodou je operatívnosť. Nie sme odkázaní
na pracovníkov IT a spoločnosti sféra, a.s. Všetko, čo sa dá, si v bežnej
prevádzke môžeme urobiť sami, pracovníci spoločnosti sféra,
a.s., nás bez problémov zaučia a ušetrené náklady môžeme použiť
na ďalší rozvoj IS. V podmienkach našej spoločnosti je zmien veľa a
náklady na udržiavanie IS v aktuálnom stave cez spoločnosť sféra,
a.s., resp. vyťaženie kapacít IT pracovníkov Duslo, a.s., by boli
značné.
(am)
celý článok: 940 kB
/Zdroj: Časopis EE, 2013, č. 4/