|
Spotrebu nafty stráži elektronika |
ZSSK skúša systém na meranie
spotreby nafty. On-line kontrola znemožní krádež nafty v depe
i na trati.
V lete meracie zariadenia
namontovali skúšobne do dvadsiatky rušňov. "Každý úbytok paliva je
zaznamenaný v systéme, ktorý pomocou GPS polohy neustále
zaznamenáva pohyb rušňa na mape. Dispečeri, strojmajstri
a správcovia systému vidia polohy, rýchlosť rušňa
a spotrebu aj graficky na monitoroch," hovorí riaditeľ sekcie
prípravy prevádzky Štefan Kuruc.
Zariadenie v pilotnej
prevádzke monitoruje dvadsaťjeden hnacích vozidiel ôsmich odlišných
sérií. Ak je úbytok nafty vyšší ako má byť na daný typ rušňa
a jeho aktuálnu rýchlosť, systém pošle automatickú SMS na
určené telefóny a spustí alarm na počítačoch
u dispečerov, strojmajstra a správcu.
Jeden takýto prípad sa stal na
rušni 721 - presná GPS pozícia ukázala rušeň vo zvolenskom depe.
Nešlo o krádež ale prečerpávanie nafty do iného vozidla po
požiari.
Správca systému Milan Uhliar
upozorňuje, že pred prečerpaním nafty treba upozorniť dispečerov,
aby sa nestalo, že niekto zavolá políciu.
Pilotná prevádzka sa končí
v polovici decembra. Počas nej sa spresňujú výstupy
o spotrebe a kontroluje sa funkčnosť systému. Výsledkom
bude systém, ktorý dokáže porovnávať presné množstvo odčerpanej
nafty z čerpacej stanice s prírastkom v rušni
s kontrolou rozdielu.
Na rušňoch s Mirelom merač
spotreby nepotrebuje žiadnu obsluhu navyše. Na vozidlách bez tohto
zabezpečovacieho zariadenia sa rušňovodič musí prihlásiť do
systému, čo trvá asi minútu. Všetko ostatné je automatické.
Nákup systému bol prioritne určený
na zabránenie krádežiam, ale jeho využitie má byť širšie. "Po
prepojení s vlakovým dispečerským systémov sa získa
automaticky zostava vlaku a ZSSK bude vedieť vyhodnocovať
a porovnávať spotrebu rôznych rušňov a spôsob jazdy
rušňovodičov. Časom bude možné aj zapísať poruchu na rušni
a cez elektronickú knihu opráv sa o nej okamžite dozvedia
opravári," dodáva Štefan Kuruc.
Ak sa ZSSK rozhodne využiť opciu,
systém namontujú celkovo do 206 vozidiel z 275 dieselových
v ZSSK. Mimo ostanú len staršie motorové rušne a vozne,
ktoré ZSSK plánuje vyradiť v najbližších rokoch (hlavne série
810, 811). Celková cena za monitorovací systém aj
s počítačovým softvérom na neobmedzené množstvo počítačov bude
v prípade využitia opcie 7 miliónov eur.
SYSTÉM
MONITORUJE
- Výšku hladiny nafty v nádrži
- Okamžitú rýchlosť
- Výkon generátora a otáčky
- Prejdenú vzdialenosť
- Aktuálnu GPS a zobrazuje ju na mape
OKREM KONTROLY SPOTREBY
NAFTY SYSTÉM UMOŽNÍ:
- Porovnanie normatívov spotreby nafty
- Analýzu výkonu motora
- Prehľad mesačnej vyťaženosti vozidla
- Zostavu súhrnnej vyťaženosti
- Zostavu porovnávania vozidiel
- Súhrn výkonov a spotrieb dieselelektrických vozidiel
- Grafické znázornenie pohybu nafty v nádrži
- Porovnania množstva nafty v nádržiach jednotlivých
vozidiel
- Mesačný prehľad prejdených km každého vozidla
/Zdroj: Železničné ozveny,
november-december/2014/