|
Správa majetku podľa sféra, a.s. |
Spoločnosť sféra, a.s., je na
slovenskom a českom trhu známa predovšetkým dodávkami informačných
systémov a súvisiacich služieb v energetike, o čom ste sa mohli
viac dočítať v predchádzajúcich vydaniach. sféra, a.s., má ale za
sebou aj viac ako dve desaťročia úspešného pôsobenia na trhu s
informačnými systémami pre oblasť správy a údržby majetku. A práve
o tom bol náš rozhovor s riaditeľom úseku služieb Ing. Rastislavom
Krbaťom, PhD, MBA.
Mohli by ste v skratke
opísať historický vývoj v oblasti systémov pre správu majetku z
pohľadu vašej spoločnosti?
Na trh sme vstúpili v čase, keď sa o počítačovej podpore pre oblasť
správy a údržby majetku dalo hovoriť len veľmi ťažko a väčšina
údajov sa uchovávala v papierovej podobe. Od toho sa prakticky aj
odvíjali naše aktivity. V tomto ranom období sme sa zamerali na
konzultačné aktivity a prvé naše objednávky sa niesli v duchu motta
"urobíme vám poriadok v údajoch". Až o čosi neskôr sme začali
klientom ponúkať aj náš vlastný nástroj na udržanie poriadku v ich
dátach - technický informačný systém XMatik®. Tento sme
postupne rozširovali a zdokonaľovali (aktuálne ponúkame jeho 10.
verziu) a dnes môžeme smelo prehlásiť, že v oblasti správy,
prevádzky a údržby technologických zariadení patríme na Slovensku
medzi špičku. Charakterizuje ho hlavne jedinečné prepojenie
grafickej a údajovej základne do jedného integrálneho celku. Tieto
moje slová potvrdzuje aj skutočnosť, že TIS XMatik®.NET
je v súčasnosti prevádzkovaný vo viacerých veľkých priemyselných
podnikoch z chemického a energetického odvetvia, teda v oblastiach,
ktoré sú z pohľadu správy a údržby majetku najzložitejšie a
najkomplexnejšie. Treba tiež podotknúť, že v súčasnosti neponúkame
len vyššie spomenutý softvérový nástroj ale dodávame komplexné
riešenie, ktoré pozostáva z konzultácií, analýz, implementácie
samotného systému, prevádzkovania, ako aj jeho podpory.
Čo považujete za výhody vami ponúkaného riešenia oproti
konkurencii?
Okrem samotného informačného systému, ktorý sa, ako som už
spomínal, vyznačuje unikátnym prepojením databázovej a grafickej
časti, je to práve starostlivosť o zákazníka. Či už v
implementačnej, zavádzacej alebo produkčnej fáze, naši odborníci sú
vždy pripravení pomôcť riešiť problémy zákazníka. A tým nemyslím
len riešenie technických otázok prevádzky informačného systému,
ktoré považujeme za samozrejmosť, ale najmä riešenie odborných
profesných problémov. Za roky vývoja a podporovania nami ponúkaných
riešení sa naši pracovníci vypracovali na skutočných odborníkov v
daných oblastiach. Títo častokrát hrajú významnú úlohu aj v
základných prevádzkových procesoch zákazníkov, čo vytvára medzi
nami viac ako len vzťah dodávateľ - odberateľ.
Nedá mi ešte nevrátiť sa k už spomínanej grafickej časti našich
riešení, ktorá je postavená na produktoch spoločnosti Bentley Systems
(aktuálne máme ako jediný na Slovensku vývojársky štatút BDN -
Bentley Developer Network). Tzv. inteligentné schémy, ktoré sú
integrálnou súčasťou našich riešení, ponúkajú neštandardný
vizualizovaný pohľad na spravované objekty s nadstavbovými
možnosťami hĺbkových a sieťových analýz vzájomných vzťahov týchto
zariadení. Dovolím si tvrdiť, že funkčnosti tohto typu sú pre
systémy, o ktorých sa tu bavíme, jedinečné.
Pre koho je toto riešenie určené?
Postupne, ako sa rozširovali funkčnosti systému, rozširovali sa aj
oblasti a odvetvia, v ktorých je možné a vhodné ho použiť. Jeho
univerzálnosť umožňuje vybudovať komplexný technicko-prevádzkový
informačný systém na podporu správy majetku prakticky nad
ľubovoľnými reálnymi objektmi, ako sú napríklad inžinierske a
rozvodné siete, produktovody, technologické celky, výrobné
zariadenia, budovy a ich vybavenie atď. To je aj odpoveď na Vašu
otázku. Zo skúseností tiež vieme povedať, že pozitívny efekt
zavedenia takéhoto riešenia sa zvyšuje spolu s veľkosťou firmy,
resp. spolu s počtom spravovaných objektov. Najlepšie výsledky sa
nám podarilo dosiahnuť pri nasadení nášho systému vo veľkých
priemyselných podnikoch elektrotechnického a chemického
priemyslu.
Prečo by sa mal potenciálny
zákazník rozhodnúť práve pre vás?
Všetci dobre vieme, že dodať informačný systém vie v dnešnej dobe
už nemálo firiem, oveľa dôležitejšie je však zabezpečiť jeho reálne
uplatnenie v prevádzke a jeho trvalo udržateľný rozvoj. A práve v
tejto oblasti vieme klientom poskytnúť viac ako konkurencia. My
zákazníka nikdy nevnímame ako príležitosť na krátkodobé obohatenie,
našou snahou je budovať s ním dlhodobý a obojstranne prospešný
vzťah. Nezanedbateľná je tiež skutočnosť, že sme slovenskou
spoločnosťou, ktorá veľmi dobre pozná lokálne špecifiká nášho trhu.
Nami ponúkané riešenia sú vždy prispôsobené aktuálnym
legislatívnym požiadavkám. Ak dôjde k akýmkoľvek úpravám v tejto
oblasti, vieme im naše riešenia upraviť a prispôsobiť výrazne
rýchlejšie, ako prípadná zahraničná konkurencia. Zároveň tiež
platí, že od istej veľkosti už podniky nie sú ochotné nasadzovať
autonómne "krabicové" produkty pre každú potrebnú oblasť. Buď
požadujú jedno komplexné riešenie, alebo ak to nie je možné, silnú
integráciu všetkých prevádzkovaných informačných systémov do
jedného celku. A práve modularita, flexibilita a škálovateľnosť
nami ponúkaného riešenia spolu s našimi dlhoročnými skúsenosťami v
tejto oblasti sú zárukou jeho jednoduchej integrovateľnosti do
komplexného informačného systému daného podniku.
Prečo niektoré nasadenia
systémov na správu majetku končia nezdarom?
Najčastejšou chybou, ktorej sa dopúšťajú podniky nasadzujúce
akýkoľvek informačný systém je domnienka, že stačí vybrať kvalitný
produkt a úspech je automaticky zaručený. Žiaľ, nie je to pravda.
Je to len nutná, ale nie postačujúca podmienka úspešného
prevádzkovania takéhoto systému. Oveľa dôležitejšie je súčasne s
nasadením nového riešenia zabezpečiť aj úpravu príslušných
podnikových procesov a ich následné dôsledné dodržiavanie, čo
väčšina podnikov fatálne zanedbáva. Preto v našej spoločnosti
kladieme veľký dôraz na zabezpečenie týchto zmien ako aj na
zavádzaciu fázu, v ktorej sa rozhoduje o skutočnom zaintegrovaní
nového informačného systému do reálneho života daného podniku. A o
to nám predovšetkým ide. Ako som už spomínal skôr, našim cieľom je
v prvom rade spokojný zákazník, lebo platí, že ak je spokojný on,
sme spokojní aj my.
celý článok, veľkosť: 2404 kB
Zdroj: EUROREPORT plus, september 2012