|
Stabilita našich klientov je aj naša stabilita |
Nemám rád veľké skoky. Som
zástancom postupného rastu, hovorí Eduard Haluška, generálny
riaditeľ akciovej spoločnosti sféra. Viac sa o fungovaní firmy,
ktorá na vysoko konkurenčnom IT trhu pôsobí od začiatku
deväťdesiatych rokov, dočítate v nasledujúcom rozhovore.
Kedy spoločnosť sféra
vznikla?
Spoločnosť sféra, s.r.o., bola
založená dvomi zakladateľmi koncom roku 1991 s účinnosťou k
1.1.1992 a vznikla v súlade s obchodným právom zápisom do
obchodného registra na jar 1992. Následne, koncom roku 1998, sa na
môj podnet transformovala na akciovú spoločnosť sféra, a.s., s
účinnosťou k 1.1.1999 s tým, že prevzala všetky práva, povinnosti a
záväzky predošlej spoločnosti a následne zvýšila základné imanie na
20 900 000 Sk.
Čo bolo impulzom pre jej
vznik?
Bolo to odhodlanie zakladateľov
uplatniť na trhu IT, ktorý sa začal rozvíjať ako jeden z prvých,
získané dvojročné skúsenosti zo spoločného pôsobenia. Priestor nám
dal prvý kontrakt, ktorý som uzatvoril 14.11.1989 so spoločnosťou
SEP, SLOVENSKÉ ENERGETICKÉ PODNIKY, koncern - československý
predchodca SE, a.s. Bolo to teda ešte pred novembrovými udalosťami
1989 a kópia kontraktu, ako svedectvo tej doby, je na našich
webových stránkach v plnom znení. Tak vznikol predchodca našej
vlajkovej lode, produktu s názvom XMatik®.NET, ktorý si chránime
medzinárodne registrovanou ochrannou známkou od roku 2006. Dnes ide
o zrelý moderný produkt určený na správu a riadenie údržby
zariadení veľkých technologických celkov - ako je celá elektrizačná
sústava Slovenskej republiky alebo výrobné technológie spoločnosti
Slovnaft, a.s., dopravná infraštruktúra.
Na čo ste sa zameriavali od
začiatku?
Povedané jednoducho: "Málo veľkých
podnikov". Vďaka tejto trhovej stratégii spoločnosť začiatkom
deväťdesiatych rokov získala kľúčových stabilných zákazníkov, u
ktorých sme "doma" dodnes. Ich stabilita je teda aj našou
stabilitou. Vynikajúca platobná disciplína 25 rokov - domnievam sa,
že sa tým ktokoľvek pochváliť nevie. Nenechávam si túto výhodu len
pre seba a zamestnancov - poskytujeme ju aj našim dodávateľom, čo
vytvára pevné väzby. V súčasnosti pôsobíme v elektroenergetike,
priemysle a doprave.
Ako fungoval tento trh pred
25 rokmi?
Možno vás to prekvapí, ale ja
mienim, že rovnako. Jednoducho preto, že trh nie je nič abstraktné
- podobne ako štát, firma, rodina - za všetkým sú len konkrétni
ľudia. A tí sa nemenia tisíce rokov. Menia sa len prostriedky,
ktoré používajú na dosiahnutie svojich snov.
Kto bol vaším prvým
klientom a ako ste ho získali?
Už som spomenul, že predchodca
dnešných Slovenských elektrární, a.s., konkrétne pre odštepný závod
atómovej elektrárne Bohunice. Presvedčili sme schopnosťou
realizovať produkt, ktorý v tom období štandardne využíval drahé
unixové mašiny - my sme grafický oknový interfejs s myšou
prevádzkovali na PC/AT 286. A navyše bol náš produkt schopný
zobrazovať technickú a technologickú výkresovú dokumentáciu.
Riešenie bolo od A do Z vlastné a v prostredí operačného systému MS
DOS. Podotýkam, že o Windows 32 bit nikto ani nechyroval, teda
cenovú a licenčnú politiku som mal výhradne vo vlastných
rukách.
No spoločnosť sféra, s.r.o., získala prvý veľký kontrakt s
Ministerstvom pôdohospodárstva prostredníctvom jej Výskumného
ústavu pôdnej úrodnosti. Išlo o digitalizáciu 10 tisíc mapových
listov Slovenska v mierke 1:5 000 pre účely evidencie bonitačných
pôdnoekologických jednotiek. Predmetom dodávky bola aj možnosť
dodaného produktu generovať mapy z topologickej databázy Slovenska,
podľa ľubovoľných pôdnych kritérií a z ľubovoľnej oblasti Slovenska
na základe pôdnych vlastností, meraných v teréne Výskumným ústavom
pôdnej úrodnosti počas svojej 30 ročnej histórie.
Ako ste postupne
rozširovali svoje portfólio služieb?
Mojim celoživotným krédom je fakt,
že skutočná hodnota pre každého veľkého zákazníka je v jeho
údajovej základni, a preto sa treba o jej aktuálnosť starať s
patričnou trpezlivou starostlivosťou a opatrnosťou. Prečo? Pretože
si ju nikde nekúpite, musíte si ju vybudovať vlastnými silami.
Softvér? To sú len šaty, do ktorej je údajová základňa oblečená a
občas - niekedy aj pod neracionálnym vplyvom módy - šaty jednoducho
vymeníte. A schopnosť poskytnúť profesionálne služby pri správe
údajovej základne zákazníka je vysoko hodnotená. Určite to nie je
starostlivosť o počítače v štandardných SLA zmluvách. Preto
zvyšujeme systematicky aj mieru interdisciplinárnych kompetencií
zamestnancov - tieto služby sú najviac cenené.
Ktorý rok bol pre vás
prelomový a prečo?
Prelomový nebol žiadny - je to
pozvoľný proces postupného rastu. Možno je to v mojom naturele -
nemám rád veľké skoky. Nakoniec, svedčí o tom neustále umiestnenie
spoločnosti sféra, a.s., v rebríčkoch týždenníka TREND. Podľa vášho
ostatného hodnotenia sme napríklad na 2. mieste dodávateľov IT pre
infraštruktúrne podniky.
V čom je špecifický
slovenský trh s energiami?
Trh s elektrinou je pomerne
dynamický a neustále sa vyvíja. Minulý rok sme oslávili 10. výročie
liberalizácie trhu s elektrinou. V oblasti energetickej
efektívnosti sa začali uplatňovať povinné energetické audity pre
veľké firmy, reportovanie údajov do SIEA a rozšírené informovanie
odberateľov o spotrebe vo faktúrach za dodávku energií. Od júla
2015 pribudla distribútorom, OKTE a dodávateľom energií povinnosť
sprístupňovať údaje z inteligentných meraní koncovým odberateľom
prostredníctvom svojich webových sídiel. Organizované trhové miesta
začali na jeseň minulého roku reportovať do ACER údaje o
veľkoobchodných transakciách na trhu s elektrinou a plynom.
Negatívnu atmosféru vyvolalo odobratie podpory asi 1200 výrobcom
elektriny z obnoviteľných zdrojov energie ako postih za nesplnenie
jednej z oznamovacích povinnosti voči ÚRSO.
Vaši klienti sú dnes
predovšetkým spoločnosti podnikajúce v energetike. Aké prínosy
ponúkajú vaše riešenia dodávateľom energii?
Pre dodávateľa energií je kľúčové,
keď ho naše riešenia podporujú v rámci pôsobenia na veľkoobchodnom
trhu pri nákupe energií. Nakúpené energie musí potom rozúčtovať
svojim odberateľom na základe nameraných údajov. Okrem položiek za
dodávku musí vyfakturovať distribúciu, poplatky súvisiace s
prevádzkovaním systému, spotrebnú daň. Výmena potrebných informácií
medzi jednotlivými účastníkmi trhu prebieha v dnešnej dynamickej
dobe výhradne elektronicky. Množstvo rôznorodých dát a požiadavky
na ich spracovanie spôsobili, že dodávatelia energií si svoje
fungovanie bez spoľahlivého informačného systému už ani nevedia
predstaviť. Hromadné spracovanie dát ich odbremeňuje od činností,
ktoré majú rutinný charakter.
Firmám v elektroenergetike,
plynárenstve či tepelnej energetike pribudlo súčasným nastavením
legislatívy množstvo povinností a kontrolným orgánom množstvo
príležitostí pre uplatňovanie sankcií. Máte aj v tomto prípade pre
Vašich zákazníkov riešenie?
Samozrejme. Nastala neprehľadná
situácia, za normálnych okolností konkurujúci si účastníci trhu nás
oslovili, aby sme im pomohli. Spolu s našimi partnermi sme im
uľahčili orientáciu v povinnostiach cez portál
www.legislativnepovinnosti.sk. V databáze portálu je spracovaných
34 právnych predpisov, ktoré podnikanie v energetike riadia,
regulujú alebo doňho nejakým spôsobom zasahujú. Zamerali sme sa na
elektroenergetiku, plynárenstvo a tepelnú energetiku. Firmy niekedy
netušia, keď sa pustia do podnikania v energetike, čo všetko ich
čaká. Iné nestíhajú sledovať a vyhodnocovať dopady zmeny
legislatívy na ich činnosť. Portál pokrýva činnosti výroby,
distribúcie, respektíve rozvodu v prípade tepla a tiež dodávku
jednotlivých komodít. Každá povinnosť má uvedené znenie, požadovaný
termín plnenia, inštitúciu, voči ktorej je záväzná, právny predpis
a sankciu. Niektoré sa opakujú denne, iné mesačne alebo ročne. Sú
tam aj také, ktoré treba splniť až vtedy, keď nastane nejaká
udalosť. Napríklad zmena zodpovedného zástupcu, zmena adresy sídla,
zmeny v technológiách na výrobu elektriny. Portál toto všetko pre
nich zastrešuje. Jeho primárnou úlohou je pomáhať a chrániť pred
sankciami za nesplnené povinnosti
Ktoré ostatné svoje doterajšie riešenia pre energetiku a v
akom odvetví považujete za najúspešnejšie?
Jednoznačne sú to informačné
systémy, ktoré sme vyvinuli pre spoločnosti OKTE, a.s. a Slovnaft,
a.s. V OKTE, a.s., riadia krátkodobý trh s elektrinou v SR,
zabezpečujú jedinečné procesy. Ide pri tom aj o medzinárodný
význam, ktorý spočíva v integrácii obchodných zón v rámci
stredoeurópskeho regiónu. Viete si predstaviť, že by zlyhala
registrácia denných diagramov elektriny, zúčtovania odchýlok alebo
registrácia a vyhodnotenie objednávok na krátkodobom cezhraničnom
trhu medzi Slovenskom, Českou republikou, Maďarskom a najnovšie aj
Rumunskom? Následky takéhoto zlyhania by zasiahli nielen náš trh,
siahali by ďaleko za hranice, čo je pre mňa nemysliteľné. Aj preto
zabezpečujeme nepretržitý monitoring a podporu prevádzky pre naše
riešenia.
Je vhodné spomenúť aj centrálny dátový sklad nameraných údajov zo
všetkých odberných a odovzdávacích miest elektriny (OOM) v SR, tzv.
Operátor meraní. Procesuje 2,5 milióna OOM a merané údaje denne
vyhodnocuje a realizuje centrálnu fakturáciu poplatkov súvisiacich
s prevádzkou prenosovej sústavy. Keďže na Slovensku beží inštalácia
inteligentných meracích systémov, tak odberateľom, a teda aj bežným
občanom, ktorí už takéto prístroje majú, zabezpečuje prístup k
meraným údajom z jedného miesta, bez ohľadu na to, v ktorých
lokalitách má svoje OOM v SR.
Veľkou témou tohto roka je nariadenie REMIT o integrácii a
transparentnosti veľkoobchodného trhu s energiou. Od októbra
nahlasuje náš systém európskej inštitúcii ACER informácie o
obchodných transakciách tak, ako ich požaduje Európska komisia.
Opäť medzinárodný význam riešenia pre Slovensko, ako členský štát
EÚ.
Kam smeruje trh v oblasti
kde fungujete?
Najväčší potenciál má zavádzanie
"inteligencie". Teda inteligentné meracie systémy (IMS),
inteligentné siete, inteligentné mestá, inteligentné domácnosti. Do
roku 2020 bude u nás prebiehať už rozbehnutá inštalácia IMS pre
odberné miesta s ročnou spotrebou nad 4 MWh. Nad tým bude možné
neskôr vybudovať ďalšie aplikácie vedúce k energetickej
efektívnosti a skvalitneniu životného prostredia. Dobré úmysly pri
zavádzaní IMS však, žiaľ, narážajú na nedôslednosť pri definovaní
súvisiacich pravidiel. Nepriamo sa tak zužujú možnosti využitia
niektorých technológií na prenos dát. Odberateľov zase nie je možné
motivovať k optimálnej spotrebe kvôli tomu, že nie sú na tento účel
zavedené dynamické tarify.
Ktorým smerom by ste chceli
rozvíjať sféru?
Poskytujem zamestnancom stabilné
prostredie pre ich rozvoj už 25 rokov a želám si, aby sme sa všetci
vrátili k skutočným hodnotám. Spoločnosť sféra, a.s., je dnes pre
mňa len prostriedkom pre dosiahnutie (alebo dosahovanie) tohto
cieľa.
celý článok, veľkosť: 1 847 kB
Zdroj: týždenník Trend, júl 2016