|
Urobiť poriadok, udržiavať ho, ľahko a efektívne spravovať majetok, či riadiť jeho údržbu |
Množstvo spoločností, a aj v
oblasti energetiky, zápolí s nezanedbateľnými problémami v
efektívnej správe majetku a neraz si to ani nechcú priznať. Je
všeobecne známe, že mnohé zariadenia boli budované ešte v čase, keď
nefungovali elektronické systémy, a teda technická a technologická
dokumentácia, či iné podklady na správu majetku neexistujú inak ako
v papierovej forme. Celý rad kľúčových informácií má v svojej
pamäti len zamestnanec. Je zrejmé, že pri každej zmene sa celá
dokumentácia elektronicky neprepracovávala, a pri práci s takouto
dokumentáciou sa po rokoch vyskytujú často neprekonateľné problémy
v dohľadávaní a zisťovaní skutočnosti. "Všeobecne, aj v iných,
nielen v energetických firmách, sa stretávame s takýmto problémom a
riešenia, ktoré ponúkame prinášajú používateľom významnú pomoc v
efektívnejšej správe majetku a v prevádzke technických
zariadení", hovorí riaditeľ úseku služieb
spoločnosti sféra, a.s., Ing. Rastislav Krbaťa, PhD., MBA.
"Ide o náš produkt XMatik®.NET, ktorý je
univerzálnym nástrojom na budovanie technických informačných
systémov v oblasti správy a údržby technologického a výrobného
majetku v rôznych typoch podnikov a organizácií. Aktuálne, po
dvadsiatich rokoch rozvoja, ponúkame jeho vyzrelú 10. verziu a dnes
môžeme smelo uviesť, že v oblasti správy, prevádzky a údržby
technologických zariadení patríme na Slovensku medzi špičku",
povedal. Už niekoľko rokov tieto služby využíva aj spoločnosť Duslo, a.s. Chceli sme
vidieť praktický dosah spomínaného riešenia, a preto sme sa
obrátili s otázkami na Ing. Máriu Beštendigovú, technickú
pracovníčku Technického úseku spoločnosti Duslo, a.s.:
o Duslo, a.s., v riadení
procesov spoločnosti využíva rôzne informačné systémy. V roku
2010 ste dospeli k rozhodnutiu riešiť niektoré problémy v správe a
údržbe majetku. O čo všetko v požiadavke na dodávateľa informačného
systému išlo a čo všetko ste potrebovali riešiť?
Potrebovali sme riešiť predovšetkým informačný systém na správu
majetku. V oblasti údržby nám išlo o riešenie pasportizácie, ktorá
mala slúžiť na zdokumentovanie technického stavu existujúcich
objektov a sústredenie príslušných dokumentov (projektová
dokumentácia, výkresy, schémy zapojenia objektov, ich sieťové
vzťahy, fotografická a videodokumentácia,...) a záznamov k
realizovaným akciám údržby, to znamená na zdokumentovanie životného
cyklu objektov (zmluvy, cenové ponuky, sprievodná
dokumentácia,...). Systém mal umožniť aj efektívne prepojenie
grafických a textových dát, umiestnenie zariadenia v rámci
nehnuteľnosti, vizualizáciu zariadení v podlažných plánoch a
možnosť okamžitého prístupu ku kmeňovým dátam (parametrom) a
dokumentácii zariadení. Na realizačnú časť akcií údržby sme od r.
2006 využívali SAP modul PM. Správa technických objektov
(pasportizačný modul) v SAP PM je pre veľkú firmu s tisíckami
objektov a dokumentov veľmi nepraktická a náročná na udržiavanie, v
Dusle kapacitne neúnosná.
Rovnaký problém vyvstal s plánovacím modulom SAP PM, a tiež sme
potrebovali riešiť výstupy z informačného systému (IS), to znamená
on-line dostupnosť informácií, výpočet a stav ukazovateľov
výkonnosti údržby pre manažérske rozhodovania a riadenie, a tiež
odbúrať potrebu exportu a analýzy dát v MS Excel. Potrebovali sme
systém umožňujúci vytváranie preddefinovaných a užívateľských
reportov z dát evidovaných v databázach rôznych informačných
systémov Duslo, ktorý umožní aj prepojenia na riadiace statické,
ale aj mobilné systémy. Rovnako sme hľadali systém s možnosťou
fungovať sieťovo a zároveň umožňujúci využívať webové
rozhranie. Chceli sme umožniť prístup klientov (interných
užívateľov, ale aj dodávateľov) cez zabezpečené internetové
rozhranie k vybraným dátam, najmä k zadaniu požiadaviek na údržbu
alebo dopytovaniu dodávateľov. Takže systém musel spĺňať aj túto
požiadavku. Pre údržbu Duslo je rovnako dôležitá správa
kontaktných informácií, napr. o dodávateľoch, prideľovanie
zodpovedností za jednotlivé činnosti a notifikovanie zodpovedných
osôb.
o Spoločnosť Duslo, a.s., sa rozhodla
riešiť uvedené otázky v spolupráci s odborníkmi
spoločnosti sféra, a.s. Aké riešenia využívate, v čom sú zaujímavé
a ako sa Vám spolupracuje s odborníkmi zo spoločnosti sféra,
a.s.?
Pôvodne sme požadovali riešenie pre spomínané problémy ako
nadstavbu SAP modulu PM. V priebehu analýzy riešenia a prípravy
vykonávacieho projektu, na základe požiadavky užívateľov SAP PM,
bolo rozhodnuté, že XMatik®.NET/FMM prevezme prakticky
všetky užívateľské funkcie SAP PM a stane sa základným IS pre
údržbu a správu majetku v Duslo, a.s. K TOP dôvodom
nášho rozhodnutia patrí tiež prevádzka
XMatik®.NET/FMM na tzv. plávajúcich licenciách a
prevádzka požiadavkového systému údržby cez web-ové rozhranie, čím
Duslo šetrí náklady na stovky licencií SAP. Ústretový prístup
spoločnosti sféra, a.s., najviac dokumentuje fakt, že k
tomuto rozhodnutiu prišlo z našej strany až vo fáze prípravy
vykonávacieho projektu, to znamená po ukončení výberového konania,
a teda nemalo vplyv na cenu základnej investície, ale malo veľký
vplyv na rozsah riešenia. Spoločnosť sféra, a.s., ako jediná už pri
vstupnej prezentácii pred výberovou komisiou zohľadnila požiadavky
zo zadania Duslo postupom: naša požiadavka
- ich ponúkané riešenie (ostatné firmy prezentovali a ponúkali ich
štandardný produkt). A tak je to dodnes. Moji kolegovia
charakterizujú produkt XMatik®.NET/FMM citujem: "Je
to systém, ktorý sa prispôsobuje našim požiadavkám, namiesto
systému, ktorému by sme museli prispôsobiť naše procesy. Je to
perspektívne komplexný IS na riadenie údržby s podporou všetkých
procesov bez obmedzení SAP, ktorý sa však kvôli účtovnému systému
musí zachovať." Uvedená charakteristika platí aj na
pracovníkov zo spoločnosti sféra, a.s. Veľkým plusom je aj možnosť
spravovania časti dát vlastnými pracovníkmi, napr. číselníky,
nastavenie väzieb číselníkov a pravidiel, automatické dopĺňanie
údajov, upozorňovanie na chyby, prideľovanie prístupových práv
alebo zodpovedností až na úroveň jednotlivca a mnohé iné, čo je pre
nás v rámci budovania "blbovzdornosti" IS dôležité. Každý
modul má určeného správcu, ktorý rieši zmeny a všetky problémy sám,
alebo zabezpečí ich riešenie. Výhodou je operatívnosť, nie sme
odkázaní na pracovníkov IT a spoločnosti sféra, a.s. Všetko, čo sa
dá, si v bežnej prevádzke môžeme urobiť sami, pracovníci
spoločnosti sféra, a.s., nás bez problémov zaučia a ušetrené
náklady môžeme použiť na ďalší rozvoj IS. V podmienkach Dusla je zmien veľa a náklady na
udržiavanie IS v aktuálnom stave cez spoločnosť sféra, a.s., resp.
vyťaženie kapacít IT pracovníkov Duslo, by boli značné.
o Je zrejme ešte veľa vecí, ktoré je potrebné vyriešiť a aj
počas riešenia vyvstávajú ďalšie otázky, ktoré niekedy
navigujú možnosti na ďalšie využitie použitých informačných
systémov. V tomto roku ste spoluprácu s odborníkmi sféra,
a.s., ešte rozšírili. O čo konkrétne išlo?
Univerzálnosť a otvorenosť nasadeného systému umožňuje aj priebežne
rozširovať dátové štruktúry a dopĺňať aplikačné funkcie a moduly
podľa požiadaviek našich užívateľov alebo manažmentu. SW podpora
procesov je dnes nevyhnutná, najmä pre veľké spoločnosti akou je Duslo, ale produkt, na ktorý sme
vsadili nás okrem toho navigoval k možnosti jeho transformácie zo
statusu IS na riadiaci systém procesu údržby, resp. aj iných
podporných procesov Duslo. Začali sme obstarávacím
procesom údržby, vrátane riadenia a kontroly zmluvných vzťahov a
materiálno - technického zásobovania. Sú to najdôležitejšie
subprocesy údržby, ktorých riadenie podľa definovaných pravidiel a
nijak inak, prinesie zvýšenie transparentnosti, možnosť kontroly a
posúdenie efektívnosti vynaložených nákladov. Pevne veríme, že
vynaložené investície sa nám čoskoro vrátia v podobe úspory
nákladov a ušetrené financie budeme môcť použiť na ďalší rozvoj
produktu XMatik®.NET/FMM a Dusla. Plánov a projektov máme
veľa, momentálne až do horizontu rokov 2013-2016, uvidíme, ako
budeme stíhať ich realizáciu, lebo prioritou musí zostať udržanie
funkčných modulov v aktuálnom, prevádzkyschopnom stave.
celý
článok 35 kB
Zdroj: Hospodárske noviny,
26.6.2013