|
MM (Maintenance Management) - údržba |
- Modul správy technickej evidencie
- Modul správy údržbových aktivít
- Modul správy nákladov údržbových aktivít
- Modul správy odstávok a projektov
- Plánovací modul - vecné plánovanie
- Modul PSM - Process Safety Management
- Modul VTZ
- Modul kontroly realizácie údržby
- Modul modelovania siete
- Modul online sledovania údržby
K vyššie uvedeným odporúčame nasadiť tiež
moduly:
- Modul analýz a prehľadov (BI).
- Modul rozpočty (finančné plánovanie)
- Modul pre mobilné zariadenia - XMpad.NET,
- Modul správy grafickej dokumentácie,
- Modul správy technickej dokumentácie,
- Modul správy požiadaviek ServiceDesk,
- Modul správy kontaktov,
- Modul prepojenia na externé systémy,
- Modul Výberové konania
- Modul ServiceDesk (webportál).
Modul správy
technickej evidencie
Je základným modulom subsystému MM
(Maintenance Management). Obsahuje kmeňové údaje všetkých
zariadení, poskytuje základnú údajovú bázu pre všetky ostatné
moduly. Zabezpečuje správu objektov údržby (vybavení) a ich
"statických" parametrov. Každé zo zariadení môže mať uložený
ľubovoľný počet parametrov vo formulároch, pričom typy parametrov a
vzhľad formulárov závisia od konkrétneho typu, prípadne revízneho
druhu daného zariadenia.
Funkčnosti:
- Navigácia v systéme (navigácia v hierarchii, úvodné okno).
- Prezeranie parametrov vybavení (prezeranie parametrov,
nastavenie zobrazenia).
- Prezeranie hierarchie (všeobecný prehliadač, špeciálny
prehliadač).
- Správa vybavení (vytváranie nových vybavení, odstránenie
vybavení, presúvanie vybavení, kopírovanie vybavení, kategorizácia
vybavení).
- Filtrovanie vybavení (kontextový dialóg).
- Klasifikácia objektov do požadovaných kategórií.
- Zobrazenie nápovedy.
- Notifikácia (sprístupnenie výsledku o vykonaní procesu
používateľovi).
Modul
správy údržbových aktivít
Prostredníctvom jeho funkcií je
zabezpečovaný významný rozsah požadovaných funkčností systému.
Spolu s modulom správy technickej evidencie podporuje údržbové
aktivity. Rieši "dynamickú" oblasť správy vybavení, to znamená
všetky údržbové aktivity, ktoré sa vyskytujú počas celej existencie
daného vybavenia.
Spravuje procesy údržby:
- korektívna údržba (mimoriadne
opravy rozsahu bežnej až generálnej opravy, odstraňovanie
revíznych nálezov a pod., s možnosťou riadenia priority a
plánovania),
- preventívna údržba (na základe
plánu preventívnych činností alebo na základe technického stavu a
kategórie dôležitosti zariadenia - v závislosti na použitej
stratégii údržby):
- pravidelná a proaktívna údržba (bežná údržba, inšpekčné,
diagnostické, metrologické činnosti),
- automaticky plánované činnosti (legislatívne alebo garančne
dané),
- správa technologických zmien
zariadení (renovácie, úpravy zariadení),
- evidencia investičných
aktivít.
Systém automaticky plánuje
špecifické činnosti na danom zariadení podľa hodnoty sledovaného
parametra jeho technického stavu. Systém tiež umožňuje nastaviť
preferenciu realizácie činnosti daného typu v rámci plánovaných
odstávok.
Na preventívnu údržbu (plánovanú
automaticky, alebo vstupom používateľa) systém navrhuje činnosti a
po rozhodnutí o ich zaradení do plánu (mesačný, ročný, 5-ročný) v
konfigurovateľnom čase pred plánovanou realizáciou notifikáciou
(e-mailom) upozorní mechanika na potrebu uvoľniť zákazku.
Systém umožňuje zoskupovať činnosti
do projektov a tak hromadne spravovať ich plánovanie, vykonanie,
sledovanie nákladov a pod.
Preventívne aj korektívne činnosti
vznikajú v systéme priamym vstupom zodpovedného pracovníka alebo
spracovaním požiadavky na údržbu s využitím modulu spracovania
požiadaviek Service Desk.
Podporuje tiež evidenciu
špecifických typov činností, ktoré je možné podľa potrieb, pri
implementácii riešenia, akokoľvek rozšíriť:
- Metrológia (fyzikálno-chemické merania, analyzátory, určené
meradlá, obvody MaR).
- Diagnostika.
- Údržba.
- Poruchy, chyby a kazy.
Poskytuje množstvo funkcií, pričom
najvýznamnejšie sú:
- Sledovanie kumulatívnych informácií o údržbe.
- Tvorba plánu na jednotlivé zariadenia, strediská údržby,
nákladové strediská.
- Objednávanie prác (interné, externé), automatické
oceňovanie.
- Sledovanie reálneho stavu údržby v akomkoľvek čase (z
technického aj rozpočtového hľadiska).
- Prediktívna zmena na základe štatistiky a empirických
znalostí.
- Využívanie histórie údržby.
- Generovanie a archivácia dokumentov súvisiacich s údržbou.
- E-mailová notifikácia pred termínom realizácie, po dosiahnutí
zadaného stavu technického parametra (alarm), po realizácii
konkrétnej činnosti.
- Sledovanie celého životného cyklu zariadení a technologických
celkov, čiže evidencia významných udalostí, ako je uvedenie
zariadenia do prevádzky, inštalácia, odstavenie, vyradenie a
zaradenie do evidencie, zrušenie a pod.
Činnosti sú vo fáze plánovania,
objednania aj realizácie členené v potrebnej podrobnosti na
jednotlivé aktivity dané technologickým postupom a členením
nákladov podľa charakteru práce. Systém umožňuje priebežne evidovať
a sledovať skutočné vykonanie interne alebo dodávateľsky
realizovaných prác. Na ocenenie jednotlivých typov prác (profesií)
vo vzťahu ku konkrétnemu dodávateľovi a zariadeniu (alebo typu
zariadenia) je využívaný modul oceňovania údržbových aktivít.
Systém eviduje diely - skladové
položky v systematicky organizovanom katalógu; kusovníky zariadení
ďalej zjednodušujú využívanie katalógu dielov.
Modul správy nákladov
údržbových aktivít
Modul správy nákladov a oceňovania
umožňuje oceniť vykonanie jednotlivých činností na zariadeniach v
procese prípravy plánu vykonávaných činností, ďalej umožňuje
evidovať objednané zákazky ako aj skutočné náklady vynaložené na
realizáciu danej činnosti.
Ocenenie jednotlivých typov prác
(profesií) je realizované vo vzťahu ku konkrétnemu dodávateľovi a
zariadeniu (alebo typu zariadenia).
Evidencia nákladov na objednané
zákazky a skutočne realizované výkony je členená na jednotlivé
aktivity, ktoré reprezentujú jednotlivé profesné úkony údržbovej
činnosti realizované internými pracoviskami alebo externými
dodávateľmi. V procese uzávierky systém podporuje vyhodnotenie a
ukončovanie stavu realizácie aktivít a použitia materiálových
komponentov.
Modul správy nákladov úzko
spolupracuje s modulom prepojenia na SAP.
Modul správy odstávok a
projektov
Modul umožňuje evidovať a spravovať
rôzne projekty a odstávky v rámci podniku. Podporuje združovanie
údržbových aktivít a činností do väčších celkov, ak sú projekty, či
odstávky. Zároveň umožňuje združovať viaceré projekty do odstávky.
Takto združené činnosti je následne možné hromadne preplánovať
spolu s posunom termínov realizácie projektov, či odstávky.
Modul taktiež umožňuje sledovať
nákladovosť jednotlivých projektov, evidovať pridruženú projektovú
dokumentáciu atď.
Plánovací
modul - vecné plánovanie
Modul umožňuje komplexnú správu
tzv. plánovacích pravidiel. Plánovacie pravidlá definujú
kedy, a s akou periodicitou sa majú vykonávať činnosti na
jednotlivých zariadeniach.
Modul poskytuje veľmi komfortné
rozhranie pre správu a auditovanie plánovacích pravidiel so
širokými možnosťami hromadných zmien (okrem iného aj v spôsobom
Drag&Drop jednej či viacerých buniek známym z prostredia MS
Excel).
Modul ďalej umožňuje zobrazenie
plánu vo forme Gant diagramu, a to dokonca ešte pre uložením
zmien.
Modul umožňuje napr. Fixné aj Variabilné plánovanie (pri
variabilnom plánovaní sa nasledujúce činnosti automaticky
preplánujú na základe skutočného začiatku, či konca poslednej
činnosti), taktiež umožňuje definovať minimálny a maximálny
interval (v rámci ktorého umožní preplánovanie). Ďalej je možné
zapnúť automatické preplánovanie aj v prípade manuálneho vytvorenia
činnosti v skoršom termíne (napr. naplánovaná odstávka).
Taktiež je možné definovať tzv.
alternatívne typy činností, vďaka ktorým je možné nastaviť, aby sa
napr. v prípade oprave po poruche (v rámci ktorej sa automaticky
vykoná aj namazanie rotačných častí) sa nevykonávalo premazanie
duplicitne o pár týždňov neskôr.
Modul umožňuje tiež integráciu na
modul Odstávky a projekty, kde je možné nastaviť preferenciu na
zaradenie naplánovanej činnosti na najbližšiu Odstávku na danom
zariadení či technologickom celku (v rámci stanovenej
tolerancie).
Modul PSM - Process Safety
Management
Tento modul je založený na metóde
sledovania zariadenia z hľadiska PSM kritických procesov s ohľadom
na životnosť a bezpečnosť zariadenia. Kritickým procesom rozumieme
zoznam mechanizmov pôsobiacich v technológii, ktoré majú v
danom prostredí najväčší vplyv na celkovú životnosť zariadenia a
bezpečnosť.
Pri aplikácii PSM sa na zaradenia sa pozerá ako na celok, pričom
dôležitosť z pohľadu životnosti a bezpečnosti udáva parameter
Hodnota kritického procesu.
Na základe skupiny výsledku analýzy
môže reagovať plánovací, objednávací alebo notifikačný modul.
Zodpovednému pracovníkovi je týmto modulom umožnené podrobné
sledovanie aj neštandardnej skúšky (na základe empirických
skúseností) alebo doteraz nesledovaného parametra.
PSM kritický proces je nastavený
pre každé sledované zariadenie spolu s jednotlivými faktormi.
Faktor je bezrozmerné číslo, ktoré slúži ako podklad pre výpočet
Hodnoty kritického procesu. Zoznam Kritických procesov je daný pre
každú výrobnú jednotku separátne a z tohto zoznamu sa vyberá jeden
konkrétny pre zariadenia v danej výrobnej jednotke.
Metodika umožňuje integrovať všetky
činnosti viažuce sa k entite (legislatívne, preventívnu údržbu...).
Umožňuje lepšiu predikciu a na jej základe plánovať. PSM modul
umožňuje teda zvyšovať celkovú bezpečnosť a kvalitu vo výrobe.
Modul VTZ
Modul VTZ rozširuje funkčnosť
modulu správy údržby o špecializované nástroje na správu,
plánovanie a evidenciu vyhradených technických zariadení
(VTZ).
Systém z pohľadu VTZ rozlišuje nasledovné skupiny zariadení:
- Tlakové (vrátane kotlov)
- Zdvíhacie
- Plynové
- Elektrické
Modul má priamo podporené všetky
procesy potrebné k jednoduchej a úplnej správe všetkých typov
zariadení:
- Pasportizácia vyhradených technických zariadení s dôrazom na
evidenciu všetkých dôležitých a legislatívne požadovaných
parametrov.
- Automatické plánovanie podľa aktuálne platnej legislatívy
(tohto času vyhláška 508/2009).
- E-mailová notifikácia na termíny platnosti jednotlivých
revízií, notifikácia na zrealizovanie revízie ako aj notifikácia
pri zaznamenaní nezhody pri konkrétnom zariadení.
- Priama podpora pri objednávaní realizácie revíznych skúšok
(podporená interná aj externá forma). Podpora pri objednávaní a
príprave úradných skúšok.
- Podrobný záznam priebehu a výsledkov jednotlivých revíznych
skúšok.
- Podpora realizácie VTZ revízií externými organizáciami.
- Tvorba revíznych správ podľa platnej legislatívy.
- Zaznamenávanie a sledovanie nezhôd identifikovaných pri
revíznych skúškach.
- Adresná archivácia revíznych správ a iných relevantných
dokumentov.
- Manažérske pohľady a prehľady umožňujúce získať okamžitý a
pravdivý prehľad o aktuálnom stave v tejto oblasti.
Systém umožňuje nastaviť
automatické plánovanie činností špecificky pre daný typ činnosti na
danom type zariadení (alebo v prípade potreby aj na konkrétnom
zariadení). Parametrami plánovania sú cyklus, typ
(fixné/variabilné) plánovania, počet opakovaní, tolerančné
intervaly, závislosti na realizácii iných činností daného typu
alebo iného súvisiaceho typu.
Modul
kontroly realizácie údržby
Modul umožňuje priebežné sledovanie
stavu realizácie naplánovaných údržbových aktivít, podľa rôznych
kritérií, a zobraziť niekoľko špecializovaných preddefinovaných
pohľadov s farebným odlíšením stavu. Jedná sa napr. o:
- zoznam všetkých zameškaných aktivít,
- zoznam aktivít, ktoré majú byť vykonané v danom období (možnosť
definovať vlastné obdobia, štandardne mesiac),
- zoznam všetkých mojich aktuálnych aktivít
- predstavuje zoznam aktivít, ktoré majú byť v danom čase
realizované a za ich realizáciu nesie daný (prihlásený) pracovník
zodpovednosť,
- zoznam "mojich" zameškaných aktivít
- predstavuje zoznam zameškaných
aktivít, za ktoré je aktuálne prihlásený pracovník zodpovedný.
Štandardne umožňuje farebné
zvýraznenie aktivít, podľa kľúčových parametrov, ako aj e-mailovú
notifikáciu vopred definovaný počet dní pred termínom realizácie,
či po jeho prekročení (v prípade že nedošlo k začatiu
realizácie).
Ďalej poskytuje nástroje pre zadávanie výkonov výkonnými
pracovníkmi, ako aj nástroje pre ich sledovanie pre vedúcich
pracovníkov. Umožňuje hromadné ukončovanie aktivít s validáciou
zadaných hodnôt, ktoré je veľmi vhodné pre pracovníkov, ktorí do
systému údaje nezadávajú priebežne, ale hromadne na konci mesiaca a
pod.
Modul taktiež umožňuje sledovať prekročenie nákladov,
naplánovaných na jednotlivé úkony.
Modul modelovania siete:
Modul umožňuje implementáciu ľubovoľného matematického aparátu do
grafického modulu, ktorý môže inicializovať analytické a
modelovacie funkcie.
Príklad modelovacích funkcií:
- prístup k zásahom,
- odstávky rozvodov,
- tlakové pásma výbuchu,
- výpočet zamorenej oblasti,
- prítomnosť média,
Modul
online sledovania údržby
Podmienkou nasadenia modulu on line
sledovania výroby je pripojenie na systém sledovania výrobných dát
(PHD alebo iný SCADA systém). Na základe prenesených dát môže
následne modul sledovania výroby reagovať pomocou implementovanej
logiky (notifikácia, spustenie modelovacieho modulu a pod.).
Jednou z možností je aj využitie grafického modulu pre vykreslenie
aktuálneho stavu tokov médií v technológii, prípadne na návrh
alternatívneho riešenia problému (náhradné trasy, akcie podľa
technologickej príručky a pod...).
K vyššie uvedeným odporúčame nasadiť tiež moduly:
- Modul analýz a prehľadov (BI).
- Modul rozpočty (finančné plánovanie)
- Modul pre mobilné zariadenia - XMpad.NET,
- Modul správy grafickej dokumentácie,
- Modul správy technickej dokumentácie,
- Modul správy požiadaviek ServiceDesk,
- Modul správy kontaktov,
- Modul prepojenia na externé systémy,
- Modul Výberové konania
- Modul ServiceDesk (webportál).